|
עמוד:12
. 5 ראשית לימוד הכתיבה לפני › שמתחילים › בלימוד › האותיות › מומלץ › לתת › לתלמידים › סקירה › קצרה › על › התפתחות › הכתב › הערבי › וסוגיו ועל › החשיבות › שהערבים › מייחסים › לו › . חשוב › להדגיש › את › הנושאים › המופיעים › במסגרת › הסגולה (› עמ ›) 7 › ' וגם את › הדברים › האלה : . › 1 דרך › הכתיבה › - › לאחר › כתיבת › המילה › בשלמותה › , יש › לחזור › לתחילת › המילה › ולתת › לכל › אות › את › הניקוד המבחין › שלה › ולאחר › מכן › את › התנועה › המגיעה › לה › . אין להפסיק את רצף הכתיבה כדי לרשום את הניקוד המבחין !! . › 2 מערכת › הכתב › הערבי › היא › פונטית › מעיקרה › . המילים › נכתבות › כפי › שהן › נהגות › ונשמעות › . לפיכך › הבחנה › בין הצלילים › השונים › והפקתם › באופן › מדויק › עשויים › למנוע › שגיאות › כתיב › ולהקל › על › זכירת › המילים . . › 3 יש › להדגיש › את › הפרופורציות › בין › האותיות › השטוחות › , ) › › › › (› הבינוניות › › › › › › › (› ›) › › ›› › › › והגבוהות › , הנכתבות › על › השורה ›) › › › › › (› ואלה › שיורדות › מתחת › לשורה › › (› › . ) › › › › ככלל › , גובהן › של › האותיות › הבינוניות › הוא › פי › שניים › מן › השטוחות › , ואילו › גובהן › של › האותיות הגבוהות › הוא › פי › שניים › מן › האותיות › הבינוניות . לחלק › מהדברים › הנ “ ל › אפשר › להגיע › תוך › דיון › משותף › עם › התלמידים › בעקבות › התבוננות › משותפת › בטקסט בעמ › 7-6 › ' בספר › . אפשר › גם › להדגים › כתיבת › שתי › מילים › בערבית › על › הלוח ›››››› ›››› › - › › ולבקש › מהתלמידים להתבונן › בהן › ולומר › מה › אפשר › ללמוד › מכך › על › הכתב › הערבי › . מעצם › ההתבוננות › בכתיבת › שתי › המילים › יכולים התלמידים › לומר › כמה › דברים : . › 1 הערבית › נכתבת › מימין › לשמאל . . › 2 המילה › נכתבת › במשיכה › אחת › , במחובר › , למעט › אותיות › שאחריהן › רצף › הכתיבה › נפסק . . › 3 יש › אותיות › שיש › מעליהן › או › מתחתיהן › נקודות . . › 4 כל › אמירה › או › תיאור › אחרים › שמבטאים › את › מה › שהתלמידים › רואים . בשלב › הזה › כדאי › לבקש › מן › התלמידים › להאזין › לשתי › המילים › ›››››› ›››› › ולומר › מה › אפשר › ללמוד › מכך › על . 4 הצעה לתרגול צלילי השפה כדי › לתרגל › את › התלמידים › בהפקת › רצפים › שונים › של › צלילים › אפשר › להציג › משפטי › מודל › מתרחבים › ולבקש מהתלמידים › לחזור › עליהם › בקצב › דיבור › נורמלי › . בתחילה › כדאי › לבקש › מתלמידים › בודדים › בעלי › יכולת › , לאחר מכן › מכל › הכיתה › במקהלה › , ובשלב › האחרון › - › מתלמידים › חלשים › יותר › . הנה › שתי › דוגמאות : תרגול › מסוג › זה › רצוי › שייעשה › גם › בקטעי › הקריאה › והמשפטים › המופיעים › בספר . זה › הזמן › להרחיב › בנושא › הקרבה › הלשונית › שבין › הערבית › והעברית › - › שתי › שפות › השייכות › למשפחת › השפות השמיות . זה › גם › הזמן › להסביר › לתלמידים › בקצרה › על › מצבו הלשוני של העולם הערבי ועל הערבית שהם לומדים בבית הספר › : שפת › אמו › של › הדובר › ערבי › היא › הערבית › המדוברת › . ) ››››››› (› הערבית › המדוברת › משמשת › כשפת › תקשורת לצורכי › היום-יום › בבית › וברחוב › . לכל › אזור › גיאוגרפי › שפה › המיוחדת › לו › . שפות › אלה › נקראות " › דיאלקטים . " מול › הדיאלקטים › הרבים › נמצאת › השפה › הערבית › הספרותית › - › הכתובה › . ) ›››››› (› שפה › זו › הינה › אחידה › בכל מדינות › ערב › , וכל › ילד › לומד › אותה › בבית › הספר › . הערבית › הספרותית › משמשת › בעיקר › בכתיבה › ובקריאה › , אך גם › כשפת › תקשורת › בין › משכילים › ממדינות › שונות › ששפתם › המדוברת › שונה › . חשוב › להדגיש › לתלמידים › כי › הם לומדים › את › השפה › הערבית › הספרותית-התקשורתית (› ולא › המדוברת › . ) גם › השיח › בכיתה › יתנהל › בשפה › זו › , כמו שעושים › המשכילים › הערבים .
|
|