עמוד:6

הטקסטים אחד › העקרונות › של › הספר › הוא › לאפשר › לתלמידים › לשמוע ולדבר › עוד › בטרם › למדו › לקרוא › ולכתוב › . כל › פרק פותח › בשיחה (› כתובה › ומושמעת ›) בנושא › מסוים › וכולל › שיחות › נוספות › באותו › נושא › . השיחות › מתנהלות › בין › שני תלמידים › או › בין › תלמיד › להורה › או › בין › תלמיד › למורה › או › בין › שני › הורים › . לאחר › ההאזנה › לשיחה (› מפי › המורה › ו / או באתר ›) נדרשים › התלמידים › לבצע › מטלות › שונות › התואמות › את › רמת › ידיעותיהם › . למשל › : לענות › על › שאלות › , לנחש משמעות › של › מילים › על › פי › ההקשר › , לתרגם (› לעברית › או › לערבית ›) ולקרוא › . השיחות › הינן › בנושאים › הקרובים לעולמם › של › התלמידים › , והן › מוצגות › בשפה › ערבית › הקרובה › עד › כמה › שאפשר › לשפת › הדיבור › . אפשר › לנצל › שיחות אלה › כמנוף › ליצירת › שיח › חדש › של › התלמידים › , המבוסס › על › אוצר › המילים › והתבניות › הדקדוקיות › שנלמדו . הבעה בעל-פה רצוי › שהמורים › ינהלו › את › שיעורי › הערבית › עד › כמה › שאפשר › בשפה › הערבית › הספרותית › התקשורתית › . קצב › הדיבור צריך › להיות › מותאם › לרמתם › הלשונית › של › התלמידים › וליכולתם › להבין › את › הנשמע › . מטבע › הדברים › , בראשית הלמידה › יהיה › קצב › הדיבור › מעט › איטי › , אך › עם › ההתקדמות › בלמידה › הקצב › יגבר › בהדרגה › . המטרה › היא › להגיע לקצב › דיבור › טבעי › . כך › , למשל › , משפטים › החוזרים › על › עצמם › כל › שיעור › יכולים › די › מהר › להיאמר › בקצב › טבעי . ניהול › השיעור › בערבית › יקנה › לתלמידים › אוצר › מילים › שימושי › רב › מבלי › שהתלמידים › יצטרכו › להשקיע › מאמץ › מכוון לרכישתו › . לכן › ההוראות › לתרגילים › בספר › מופיעות › בערבית › ובעברית › . כבר › מן › השלבים › הראשונים › של › הלמידה נדרשים › התלמידים › להשתמש › בדיבור › במילים › שלמדו › במסגרת › השיחות › ששמעו › , גם › אם › עדיין › אינם › מסוגלים לקרוא › ולכתוב › אותן › , למשל › : פרק › , 1 › תרגילים . 38 › , 37 › , 17 › , 16 › המורים › הם › מודל › לחיקוי › בקרב › התלמידים › . לכן › יש › להתמיד › בהגייה (› הנגנה › והטעמה ›) מדויקת › ובכתיבה › נכונה במשך › כל › תקופת › הלמידה . כדי › ללמד › חיבור › נכון › של › האותיות › נעשה › שימוש › ב “ שורות › תווים ›“ הממוספרות › › 1-מ עד › 6 › או › › 1-מ עד . 11 › לדוגמה : מעל › השורות › מופיעה › המילה › בדפוס › ולצדה › התרגום › העברי › . בתוך › השורות › מופיעה › המילה › בכתב › יד › . על › התלמיד לחקות › את › צורת › כתב › היד › בלבד › . בדרך › זו › יכול › התלמיד › ללמוד › את › ההבדלים › שבין › הדפוס › לכתב › היד . שורות › 6 › , 1 › › 11-ו מודגשות › . שורות › אלה › מקבילות › לדף › שורה › במחברת › רגילה › . בין › השורות › המודגשות › מסורטטות בעדינות › שורות › עזר › , המסייעות › לתלמיד › להכיר › את › הפרופורציות › שבין › האותיות › . כאשר › התלמיד › כותב › והוגה נכון › את › האותיות › , הוא › יכול › לכתוב › גם › על › דף › חלק (› ללא › שורות . )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר