|
עמוד:4
מבנה הספר בספר › שבעה › פרקים › המשלבים › לימוד › אותיות › , שיחות › , פרקי › דקדוק › ואוצר › מילים › . סימני › הכתב › נלמדים › במהלך חמשת › הפרקים › הראשונים › . לספר › יש › גם › מהדורה › דיגיטלית (› בכותר › ספרי › לימוד ›) ובו › אפשר › לראות › בין › השאר את › דרך › כתיבתן › של › האותיות › ושילובן › במילים › , אפשר › לשמוע › הקלטות › של › שיחות › המופיעות › בספר › , תרגילים נוספים › וסרטונים › בנושאי › תרבות › . הספר › מלווה › במדריך › למורה › זה . בספר › מופיעים › אייקונים › שונים › המציינים › מטרות › שונות : לימוד › נושא › חדש (› אותיות › , נושאים › לשוניים ( נושאי › תרבות הבהרות › ותוספות › , הערות › והארות פעילויות › האזנה הספר › מציג › סיטואציות › של › רכישה › טבעית › של › השפה › במסגרת › של › למידה › פורמלית › בכיתה › . מטלות › טבעיות מתאפיינות › בכך › שהסיבות › להן › אינן › לשוניות › , והן › בנויות › ברוב › המקרים › על › בסיס › של › פער › אינפורמציה › - › אחד העקרונות › החשובים › של › הגישה › התקשורתית › בהוראת › שפה › . הלומד › עושה › פעילויות › שונות › ומגוונות › , והלשון הנלמדת › משרתת › אותו › למילוי › הצרכים › המתעוררים › . שימוש › כזה › בשפה › לצרכים › טבעיים (› פתירת › בעיה › , מתן הוראה › , העברת › מסר ›) מחייב › התמקדות › בכל › מיומנויות › הלשון › בו › זמנית › ועשוי › לסייע › בהפנמת › מבנים › לשוניים ואוצר › מילים › מבלי › שאלה › יילמדו › בצורה › פורמלית › . התנסות › קודמת › משמשת › בסיס › להתנסות › חדשה › ומסייעת לה › . כמובן › שבשלב › ראשוני › זה › של › לימוד › השפה › אי › אפשר › להימנע › מתרגול › טכני › שאינו › תקשורתי › באופיו . כיוון › שמטרת › העל › של › לימוד › כל › שפה › היא › השימוש › בה › לצורכי › תקשורת › , הרי › שההאזנה › והבנת › הנשמע › נמצאים במרכזה › של › מטרה › זו › . בספר › הזה › נחשפים › הלומדים › לתקשורת › אותנטית › בעל-פה › ובכתב › מסוגים › שונים . התקשורת › בעל-פה (› צורות › שונות › של › סגנונות › דיבור › : דיאלוגים › , ברכות › , מתן › הוראות › , והודעות › קוליות ›) מיועדת לפתח › את › המרכז › השמיעתי › של › הלומד › ולהרגילו › למגוון › של › צורות › דיבור › . התקשורת › בכתב (› טקסטים › אותנטיים מסוגים › שונים › : דיאלוגים › , ברכות › , פתגמים › , מסרונים ›) מיועדת › לפתח › את › היכולת › של › הלומד › להכיר › , להבין › ולטפל בסוגים › שונים › של › טקסט . שפה › , תרבות › והאזור › שבו › מדברים › בשפה › שלובים › זה › בזה › . לכן › הספר › מציג › את › השפה › על › רקע › תרבותה › והאזור הגאוגרפי › של › דובריה › . המרכיב › התרבותי › חשוב › הן › כמטרה › בפני › עצמה › והן › כמרכיב › מרכזי › בהתפתחותה › של הכשירות › התקשורתית › . שימוש › בשפה › אחרת › משפת › אם › הוא › , ראשית › כול › , יצירת › מגע › חברתי › עם › אנשים › בעלי רקע › תרבותי › אחר › . לפיכך › , שימוש › נכון › ויעיל › בשפה › מחייב › הכרתם › של › מאפיינים › חברתיים-תרבותיים › של › דוברי השפה › החדשה › . השפה › נתפשת › אפוא › לא › רק › כאמצעי " › נייטרלי ›“ מופשט › לתקשורת › בין › בני › אדם › , אלא › כסמל של › זהות › , ערכים › והתנהגות › המקובלים › על › החברה › דוברת › השפה › . על › מנת › להבין › את › המשמעות › האמיתית שמאחורי › מילים › וביטויים › בשפה › , הן › בשיח › מדובר › והן › בשיח › כתוב › , יש › להכיר › את › רוחה › של › החברה › ואת מורשתה › התרבותית › , וכן › את › העמדות › , התפיסות › , המחשבות › ואורח › החיים › של › דובריה › . הספר › עולה › בקנה › אחד עם › המדיניות › הלשונית › הרשמית › בישראל › , המעודדת › את › הפצתה › של › השפה › הערבית › בחברה › הישראלית › כמטרה חינוכית › חשובה › . הולכת › ומתחזקת › ההכרה › כי › יכולת › לשונית › ברמה › גבוהה › הינה › חסרת › ערך › אם › אין › בצ ִ דה מידה › שווה › של › הבנה › תרבותית › וסובלנות › בין › יהודים › לערבים › . לצורך › כך › מוקצים › משאבים › ומאמצים › רבים . האידאולוגיה › של › הוראת › שפה › זו › מדגישה › , כי › אחת › המטרות › החשובות › של › רכישתה › היא › לאפשר › לתלמיד › היהודי הבנה › טובה › יותר › של › שכניו › הערבים › על › ידי › הכרת › תרבותם › , אורח › חייהם › והשקפת › עולמם .
|
|