|
עמוד:3
הרציונל הנחת › היסוד › היא › כי › כל › תלמיד › יכול › לסגל › לעצמו › כתב › ערבי › תקין › ולהיות › מסוגל › לזהות › ולהפיק › את › צלילי › השפה באופן › נכון › ומדויק › . כתב › יד › נכון › והיגוי › תקין › , המוקנים › כבר › בשלבי › הלמידה › הראשונים › , עשויים › לתרום › תרומה משמעותית › בהמשך › הלמידה › הן › בתחום › הרחבת › אוצר › המילים › ותבניות › הלשון › והן › בתחום › פיתוח › היכולת › ליצור תקשורת › יעילה › עם › דוברי › השפה › הילידים › . הניסיון › שנצבר › עד › כה › בהוראת › הערבית › מלמד › כי › הקניית › יסודות איתנים › בתחילת › הדרך › מגבירה › את › המוטיבציה › של › הלומדים › להמשיך › וללמוד › את › השפה › גם › אחרי › חטיבת הביניים › . הספר › מציב › את › הלומד › במרכז › ומאפשר › לו › ללמוד › על › פי › סגנון › הלמידה › שלו › , היכולת › שלו › ללמוד › שפה נוספת › וקצב › הלימוד › האישי › . בדרך › זו › הלומדים › אוספים › חוויות › של › הצלחה › מתהליך › הלמידה › , והמוטיבציה שלהם › ללמוד › את › השפה › גוברת . המטרות א . › הגברת › המוטיבציה › בקרב › התלמידים › ללמוד › את › השפה . ב . › הפיכת › התלמידים › ללומדים › פעילים › ועצמאיים . ג . › הכרת › הכתב › הערבי (› בדפוס › ובכתב › יד ›) לצד › הכרת › התרבות › הערבית › והאזור › שאנו › גרים › בו . ד . › פיתוח › המרכז › השמיעתי › של › התלמידים › ויכולתם › לזהות › ולהפיק › את › צלילי › השפה › בצורה › נכונה › ומדויקת . ה . › פיתוח › יסודות › ההבעה › בעל-פה › , הקריאה › והכתיבה › תוך › רכישת › אוצר › מילים › בסיסי › ותבניות › לשון › פונקציונליות . הקדמה הספר › לומדים ערבית › ספר א › הוא › הראשון › בסדרה › של › שלושה › ספרים › ללימוד › ערבית › לתלמידים › דוברי › עברית בחטיבות › הביניים › . הוא › מותאם › לתכנית › הלימודים › החדשה › של › משרד › החינוך › והתרבות › . ) 2009 (› לספר › יש › גם גרסה › דיגיטלית . המפגש › הראשון › עם › שפה › חדשה › הוא › משמעותי › מבחינת › גיבוש › עמדות › כלפיה › ומבחינת › המוטיבציה › להמשך לימודה › . הבא › ללמוד › את › השפה › הערבית › הכתובה › צריך › לרכוש › צופן › חדש › - › האלפבית › הערבי › . רכישת › כתב › חדש יש › בה › קושי › בשלבי › הלמידה › הראשונים › , והמאמץ › הנדרש › מן › התלמידים › לשבירת " › מחסום › האות ›“ הוא › גדול . בספר › זה › אנחנו › מנסים › להקל › על › התלמידים › באמצעות › אמצעי › המחשה › שונים › ותרגילים › נלווים . כמה › עקרונות › הנחו › את › הפיתוח › של › הספר : . › 1 סימני › הכתב › הערבי (› בדפוס › ובכתב › יד ›) נלמדים › בשלבים › : האזנה › , זיהוי › וכתיבה . . › 2 ההסברים › הדקדוקיים › מדורגים › , פשוטים › ומותאמים › להתקדמות › הלמידה (› דקדוק › פונקציונלי . ) . › 3 שפת › האם › של › הלומד › , העברית › , משמשת › משענת › ללימוד › נושאים › מסוימים › בשפה › הערבית . . › 4 היכולת › התקשורתית › של › הלומד › הולכת › ומתפתחת › מהשלבים › הראשונים › של › הלמידה . . › 5 השפה › , התרבות › והאזור › שאנו › חיים › בו › משולבים › זה › בזה › במהלך › הלימוד . . › 6 ארבע › מיומנויות › היסוד › נלמדות › במקביל › תוך › מתן › דגש › להבנת › הנשמע › ולהבעה › בעל-פה . . › 7 חומר › הלימוד › תומך › במורה (› הוראה › מפורשת › של › הכתיבה › בכתב › יד › , הוראות › לתרגילים › בערבית › ובעברית , קטעי › העשרה › וגמישות › בהוראה . ) אפשרויות › ההוראה › המוצעות › במדריך › זה › אין › בהן › כדי › להגביל › את › החופש › הפדגוגי › של › המורים › . המורים › יכולים לקבלן › , לשנותן › , להוסיף › עליהן › , לגרוע › מהן › או › לבחור › בפעילויות › ובדרכי › הוראה › חלופיות › בהתאם › לרצונם וליכולותיהם › ובהתאם › לצורכי › תלמידיהם . הספר › מתאים › ללומדים › המתחילים › את › צעדיהם › הראשונים › בלימוד › השפה › הערבית › הספרותית › . ) ›››››››››› (› הוא מציג › את › השפה › באופן › שיבטיח › ללומדים › הנאה › בלמידה › וחוויות › הצלחה › כבר › בשלבים › הראשונים › , הקריטיים , של › לימוד › השפה .
|
|