עמוד:63

הבהרת מושגים א . שירה עברית מה הופך שירה לשירה עברית ? התכנים ? הסגנון ? האם שירה שנכתבת לפי המבנה והמשקל של השירה הע רבית היא שירה עברית ? ב . ספרות מוסר מהם תכניה ומה מטרתה ? מה אפשר ללמוד מכך שהיא התפתחה גם בספרד וגם באשכנז ? נושאים לדיון . 1 מקורות היצירה היהודית וההשפעות עליה היצירה היהודית בימי הביניים רבה ומגוונת וקשה יהיה להקיף את תכניה במסגרת שיעורי ההיסטוריה . עם זאת חלק מתחומי היצירה מוכרים לתלמידים מלימודי מחשבת ישראל וספרות . הפרק מתמקד בתיאור מקורות ההשפעה על היצירה היהודית כמקור להבנת הקיום היהודי בגלות . בשאלות לחזרה ולדיון עמ 193 ' התלמידים מתבקשים להציג דוגמאות ליצירות שמקורן בדת היהודית , ליצירות המושפעות מהתרבות המוסלמית והנוצרית וליצירות שמקורן במפגש הבין- תרבותי . אפשרות מיון אחרת לחומר הנלמד היא השוואת היצירה של היהודים בארצות האסלאם עם היצירה היהודית בארצות הנצרות . השוואה זו יכ ולה לסייע ביצירת מבט על חתכי האורך של הספר בין מזרח למערב . ( . 2 כיצד נתנה היצירה היהודית מענה לאתגרי הקיום היהודי בימי הביניים ? בפרק שלוש יצירות פולמוסיות שהתלמידים לומדים במקצועות אחרים : רס"ג – אמונות ודעות , ריה"ל – ספר הכוזרי , הרמב"ם – מורה נבוכים . יצירות אלה מלמדות על הקושי של היהודים לחיות בגלות כמיעוט דתי פתוח להשפעות תרבותיות מצד אחד וחשוף לסכנת אובדן הזהות היהודית . בררו עם התלמידים באיזו דרך בחר כל אחד מההוגים להתמודד עמה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר