עמוד:20

הדרכים הייתה ההבחנה בין ה פרשנות המילולית של הפסוק לבין ה פרשנות הסמלית , האלגוריה , המסתתרת בו . לפי הפרשנות האלגורית , סיפורי המקרא הם תמונה מקדימה המבשרת את מה שיתגלה מאוחר יותר . לדוגמה , תיבת נו ח דומה לכנסייה מבחינת היכולת להציל את העולם מחורבן , וסיפור העקדה של יצחק מקדים את קורבנו של ישו . במאה השתים עשרה הופיעו מגמות חדשות בפרשנות של כתבי הקודש : קבוצה של פרשנים נוצרים שחיה במנזר סנט ויקטור שבפריז יצאה כנגד הפרשנות האלגורית , שהתרחקה מפשט הפסוקים . בראש הקבוצה עמד נזיר בשם הוגו מסנט ויקטור , והוא בנה תכנית שיטתית ללימוד המקרא ובמרכזה הלימוד של שבע האמנויות החופשיות . הוא סבר כי צריך להבין היטב את פירוש המילים ורק אחר כך אפשר להעמיק בכוונתן . עוד הוא טען כי יש לקרוא את הפסוקים עצמם מבלי לנסות למצוא בהם הוכחות לאמונה הנוצרית . בפרשנות של הוגו מסנט ויקטור מופיעים ציטוטים של פירושים יהודיים . אפשר לשאול את התלמידים מה אפשר ללמוד מכך . הרחבה למורה / 2 דיון באמנות הנוצרית מציב ק שיים בפני המורה בחמ"ד . האמנות הנוצרית עומדת בסתירה לאיסור בתורה על עשיית פסל וכל תמונה . אפשר לדון עם התלמידים ביחס של היהדות לאמנות . קושי אחר הוא שהנצרות השתמשה באמנות כדי להעביר מסרים דתיים והם סייעו לה לחזק את כוחה . אפשר לבקש מהתלמידים להסביר כיצד המבנים הנוצריים ביטאו עקרונות דתיים . בהקשר זה המורה יכול להיעזר במאמר הבא : אמנות נוצרית ואמנות יהודית - יחסי גומלין מאת שרית שלו -עיני . לדעת הכותבת היהודים באשכנז עשו שימוש בדגמים אמנותיים נוצריים כחלק ממאבקם בעולם הנוצרי . עזרה לתלמידים מתקשים בפרק מוזכרים שמות ומושגים רבים . בקשו מהתלמידים לערוך רישום שלהם . מיינו עם התלמידים את המושגים לפי היבטים : דת , אמנות , פילוסופיה . בחרו מושג אחד בכל היבט והסבירו כיצד הוא סייע להפצת הנצרות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר