עמוד:135

. 13 א . לפי פסוק - 32 יפתח מנצח בקרב ! - " וטתנם ה' בידו" . ב . יפתח מנצח בזכות ה' . ג . לא היה נחוץ הנדר בשביל שיפתח ינצח , מ שום שעוד קודם לנדר נאמר כי רוח ה' שרתה על יפתח , כלומר , ה' היה עימו . ד . יפתח צריך כעת להקריב לה' את הראשון שייצא מפתח ביתו . כדאי לשים לב כי המלחמה כמעט ולא מתוארת . מי זה יוצא מהדלת ? - פס' 40-34 . 14 א . לפי פסוק - 34 בתו של יפתח היא הראשונה שיוצאת מפתח הבית , כאשר הוא חוזר מהקרב . ב . כאשר יפתח רואה את בתו , הוא קורע את בגדיו ( כאות לאבל . ( ג . יפתח מגיב בצורה זו , משום שהוא מבין שבגלל הנדר שנדר הוא יאלץ להקריב את בתו . 'לה ד . לפי דבריו של יפתח אנו מבינים כי אין דרך שישוב מהנדר אשר נדר : " ואנכי ןציתי פי אל ה ' ולא אוכל לשוב" . ה . לפי פסוק - 39 יפתח מקיים את נדרו : " וטעש לה את נדרו אשר נדר" . האמנם יפתח הרג את בתו ? חז"ל מפרשים שלא הרג אותה אלא כלא אותה כבתולה . רד"ק והמלב"ים מקבלים את עמדתם חז"ל - רד"ק : וכן נראה מהפסוק כי לא המי תה , שאמר ואבכה על נפשי , לאות כי לא המיתה . ומה שאמר גם כן ויעש לה את נדרו אשר נדר , ולא אמר ויעלה עולה , לאות כי פרושה הייתה , וזהו את נדרו אשר נדר והיה לשם . כך נראה לפי פשטי הפסוקים , ודברי חז"ל אם קבלה היא בידם - עלינו . "לקבלה או המלבי"ם - " ואבכה על ב תולי , שהתייחדה ופרשה את עצמה בל תנשא לאיש , רק תעבוד את . 'ה ויעש לה את נדרו , 'כו והיא לא ידעה איש , בזה עשה לה נדרה במה שלא ידעה איש , ו נשארה צרורה עגונה עד מותה , והיה זה מצווה לפי דעתו . ודעת חז"ל שהעלה עולה . "ממש הרמב"ן , לעומתם , חולק על דעת חז"ל ומביא פירוש שהוא מ ייחס לאבן עזרא - " ואל תהיה נפתה בהבלי רבי אברהם [ אבן עזרא ] האומר כי פירוש 'והעליתהו , 'עולה לומר שאם יהיה היוצא מדלתי ביתי איש או אשה והיה לה' קודש , שיהיה פרוש מדרכי העולם לעמוד לשרת בשם ה' בתפלה והודות לאלהים , ואם יהיה דבר ראוי ליקרב אעלנו עולה . וע שה בית לבתו מחוץ לעיר והתבודדה שם וכלכלה כל ימיה ואיש לא ידעה והיתה בתו צרורה . ואלה דברי רוח , כי אם נדר שיהיה לה' איננו שיהיה פרוש , אבל יהיה כמו שמואל שאמרה אמו ונתתיו לה' ( ש"א א יא ) והיה משרת בבית , 'ה לא פרוש . וכפי משפטי התורה אין ביד האדם שידור ביוצאי פתח ביתו שיהיו פרושים , כאשר אין בידו להעלותם עולה . ואם הדבר כן , היתה בתו הבוכה על בתוליה ורעיותיה עמה כזונות לקלס אתנן , וח"ו שיהיה חוק בישראל לתנות לבת יפתח ארבעת ימים בשנה מפני שלא נשאת לבעל והיתה עובדת את ה' בטהרה ! אבל הדבר כפשוטו , וטעותו היה ממה שאמרתי" .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר