עמוד:120

. 2 מבנה עקרוני של מהלך היחידה : גם יחידה זו מביעה עמדה אנטי מלוכנית . ביחידה הקודמת ההתנגדות למלוכה הובעה באמצעות סירובו של גדעון למלוך . כאן ההתנגדות מובעת באמצעות : א . הצגת דמותו השלילית של אבימלך , שממליך את עצמו למלך . ב . משל יותם - שמציף נימוקים עקרוניים כנגד המלוכה . עוד כדאי לציין כי משל יותם הוא " אייקון תרבותי" – שם קוד לביקורת כלפי מנהיגות של אטדים מחד גיסא , וכלפי זיתים , גפנים ותאנים שלא תורמים להובלה מאידך גיסא . זה הרגע שלנו , כמורים , לבסס ולהקנות את הטקסט ואת הניב " משל יותם" . המלכת אבימלך – פס 6-1 ' נקודת תוכן מרכזית – אבימלך המליך את עצמו בכ ו ח . דידקטית – הצענו תרגיל של הבנת השלם , השלמת פרטים , ושוב שלם . כלומר , הבנת הכוונה הכללית של אבימלך , פירוט המעשים - ושוב חזרה לשלם - כותרת למעשיו . משל יותם – פס 15-7 ' הקדמות : * כדאי להבהיר ולוודא שכולם מבינים שמדובר במשל - שעברנו לסיפור בתוך ה"מציאות - . "סיפור סצנת ההיגוד / היא שיותם , הבן שברח - עומד ומספר משל . * המשל בנוי בדגם שלושה וארבעה – כלומר , שלושה מקרים שמובאים ונפסלים , והרביעי הוא . "נכון"ה ניתוח המשל : שלב א - הבנת הנקרא . שלב ב - הבנת המסרים של המשל בספירה של המשל ( במכוון " מסרים" בצורת רבים - מכיוון שיכולים להיות מסרים רבים . ( ועליית מדרגה לעי קרון - לשאלות הנובעות מתוך המשל על מנהיגות . כאן הרחבנו לשאלות הנוגעות לא רק למלוכה , אלא למנהיגות , לתרומה לחברה , להובלה - שאלות שיכולות להדהד גם לחיי התלמידים . ומשם – לנמשל - חזרה ל"מציאות הסיפור" , לביקורת הקונקרטית המופנית כלפי אבימלך וכלפי אנשי שכם . ועתה ... הנמשל – פס 22-16 ' את דברי יותם אפשר להבין כציניות המנוסחת בשאלה ר טורית - האם באמת יכולים לחסות בצל האטד - בצל אבימלך ? כיוון שברור שלא - יש משמעות לבחירה שלהם , להסכמה שלהם למלכות אבימלך . אפשר לראות את דברי יותם כקללה ( כפי שאכן הם מתוא רים בהמשך ) או כשיקוף של תוצאות עתידיות - הן אבימלך והן אנשי שכם י יפגעו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר