עמוד:91

פסוקים : 3-1 הגדרת ז'אנר השירה . פסוקים : 8-6 תוכן - המצב גרוע ... ( ככל שנבהיר ש המצב יותר גרוע – כך חשיבות נקודת השינוי – ההיפוך המורלי והאלוהי במצב המלחמה ) - והעוצמה והתודה שבשינוי - הניצחון . ( פסוקים : 24-12 חלוקת תפקידים – בממד האנושי והאלוהי . פדגוגית - הכוונה לאיסוף מידע בטקסט . פס' : 30-24 כמה מילים על הנשים - ברצף השירה - התמקדות דבורה בעצמה , ביעל , ובדמות נשית שלא מופיעה בסיפור ומביאה איתה התבוננות חדשה על סצינת הקרב - אם סיסרא . דבורה מציגה זאת ללעג . שירו של חיים גורי " אמו" כטקסט שיכול להביא לאמפתיה . פס' : 31 סיכום - השירה , הנ יצחון , ההודיה - כולם בסופו של דבר . 'לה . 3 הערות לרצף ותשובות לשאלות : . 1 א . המספר מגלה לנו בפס' 1 שמדובר בשירה : " ותשר דבורה . " .... ב . בפס' 3 דבורה מדברת על עצמה בגוף ראשון ואומרת : אנכי לה' אנכי אשירה אזלר לה' אלהי ישראל" . ג . הנמענים בפסוק - 3 רוזנים ומלכים . ( אליהם היא פונה – " האזינו " ( ... . 2 לפי פסוק - 2 הסיבה לשירתה של דבורה היא המלחמה , המשבר , ותוצאותיה - הני צחון . 3 שמעו = האזינו מלכים = רוזנים אשירה = אזמר המצב גרוע – ... פס 8-6 ' . 4 א . המצב הצבאי מדיני של ישראל היה רע - אנשים לא הלכו בדרכים ראשיות מרוב פחד . אנשים היו חיי בים לגור בערים מבוצרות ב חומה - כדי להתגונן מאויבים . ב . גם המצב האמוני היה רע – בני ישראל עבדו עבודה זרה . ג . מה שגרם לשינוי במצב - לפי דברי דבורה , ההופעה שלה " – עד שסמתי דבורה שסמתי אם בישראל " – היא הביאה לשינוי . ד . אם בישראל – הצעות : תכונות של אם שיכלו לעזור הביא לשינוי - הכלה , רגישות , החלטיות , קבלה מצד אחד ואסרטיביות מצד שני . הצעה לדיון בכיתה - האם תכונות אלה שונות מתכונות של אב ? האם יש הבדל בין מנהיגות גברית למנהיגות נשית ? הקרב - מי הוביל ? מי הביא לני צחון ? – פס' 20-12 חל וקת תפקידים - פסוק 12 . 5 א . תפקידה של דבורה במלחמה - לעורר ולהוביל מבחינה רוחנית ( בהקשר זה כדאי לזכור דוגמה נוספת - את הפלישתים בשמואל א ד , שמחזקים את עצמם , ובעזרת עידוד עצמי מצליחים להביא למפנה בקרב . ( ב . תפקידו של ברק - צבאי . להביא שבויים , לדוגמה . כדי לנצח את האויבים , החלו במלחמה ! אבל ... איך אפשר לה ילחם כשאין אמונה ואין כלי נשק ? ... בואו נקרא !

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר