עמוד:84

העונש : . 2 א . עונשם של ישראל היה ש ה' גרם לכך שמלך כנען ישעבד אותם " : וטמךרם ה' ביד יבין מלך ךנען" . ב . הראיות לכך שהעונש הפעם קשה יותר : ה פרטים המסופרים לנו על צבאו של יבין מלך כנען ושר צבאו סיסרא " - ךי תשע מאות רכב ברזל לו והוא לחץ את בני ישראל בחזקה עשרים שנה" . . 3 א . לפי פסוק - 2 שתי הדמויות הבכירות העומדות בראש האויב הן : יבין המלך וסיסרא שר הצבא . ב . לפי פסוק - 2 המלך ישב בחצור ואילו שר צבאו בחרושת הגויים . ג . השערה אפשרית - ישראל יזעקו . 'לה כמה מילים על הגאוגרפיה של הסיפור : חרושת גויים - ההנחה היא שזו עיר הולדתו של סיסרא , באזור צפון- מערב של עמק יזרעאל ( עולם התנ"ך , עמ' . ( 46 חצור הי יתה כנראה אחת הממלכות הגדולות ביותר - " כי חצור לפנים היא ראש כל הממלכות האלה" ( יהושע י"א . ( המלך יבין , כאמור , מופיע גם בספר יהושע י"א כמלך חצור . בשל פער השנים , נראה כי לא מדובר באותו מלך אלא בשם שושלת . הסבר נוסף - תקופה סמוכה מבחינה היסטורית ואלה שני שלבי מ לחמה . עוד הסבר - השתרבבות של שמות מסיפור יהושע לסיפור הקרב . ראיה לכך ששמות יבין וחצור לא מופיעים בשירת דבורה - אלא רק שם סיסרא . הרחבה על יבין מלך חצור - דף מידע של גשר באתר מקראנט . . 4 א . כתגובה לעונש בני ישראל צועקים , מתפללים " : 'הל וטצעקו בני ישראל אל . "'ה ב . ניתן להניח שצעקתם של בני ישראל חזקה מהפעמים הקודמות , מכיוון שהפעם גם עונשם היה חזק וקשה יותר . ג . השלב הבא : ה' מקים מנהיג , שיושיע את בני ישראל מהעונש . הערה לעניין דרגות חשיבה : שאלה 2 היא ברמת הבנת הנקרא . שאלה 3 היא מסדר חשיבה גבוה יותר - מבקשת לקרוא את הפסוקים ולהפעיל מחשבה , מסקנה ואחר כך בסעיף ב - השוואה . כבוד השופט ... ת !? פס 5-4 ' . 5 א . ציפינו לשופט גבר - זה מה שהיה עד עכשיו . ב . הפרטים השונים בסיפור הזה : אישה במקום גבר מושיע , ואישה שהיא נביאה ! ג . חסר כאן הגבר החזק שיילחם ויושיע את עם ישראל מפני צבאו של סיסרא . לא קריטי לרצף ההוראה בכיתה , אבל מעניין למורים שמלמדים גם בכיתות ה - מתוך התיאור אפשר להבין כיצד מתנהל המשפט - אנשים היו מגיעים אל השופט או השופטת . זה תיאור מעט שונה מהתיאור של שמואל ( שמואל א ז' , ( שם מתואר שהוא הולך ממקום למקום כדי לשפוט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר