עמוד:43

הזמנה לדיון א . בזכות הנס ; בזכות ; 'ה בזכות ארון ; 'ה בזכות המשמעת והאמונה של האנשים , בזכות יהושע . ב . הצעות – יהושע / הכהנים / ארון ה' / ה' . למעשה , מטרת ה שאלה לברר את המרכיב האנושי והמרכ יב הנ סי . לאיזה כיוון חשיבה " מוביל" לדעתכם המספר ? אילו מסרים מבקש המספר להעביר לקוראים ? מעניין בהקשר זה להתייחס למעגליות של הקבוצה הלוחמת - בממד השוויוני . לעניין החרם - לעניין החרם יש כמה היבטים : אחד - בחרם יריחו הוא חרם השלל ואיסור המעילה בחרם - זהו " חרם . "הקדש עניין זה היה מקובל בתרבויות רבות ואינו ייחודי לישראל . אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא מצבת מישע מלך מואב , שהיא כתובת ראווה מואבית מאמצע המאה ה- 9 לפני הספירה , שנועדה להנציח אתזיכרון המלך ואת ניצחונותיו , ו מופיעות בה עדויות לחרם . ( מצורף קישור לקטע המצבה באתר מקראנט במאגר המידע תחת הכותרת " . ( "חרם היבט נוסף הוא החרם על עמי כנען - אליו נגיע בפרק ט' ב פרשיית הגבעונים . . 4 ( שאלה 4 מתייחסת לקטע המידע על אודות החרם . ( רעיון " הכרת התודה לאל" בא לידי ביטוי בחרם , בכך שמקדישים את הכ ול לאל ואף אדם לא נהנה מהשלל . השלל יכול לכלול כסף ועבדים . הצבא מודה ומוקיר שלא הוא אחראי לניצחון אלא האל . . 5 א . הלקיחה של אדם פרטי מהחרם היא פגיעה ברעיון המרכזי של התודה לאל , שלפיו לא האדם אמור ליהנות מהש לל מכיוון שלא בזכות האדם הושג הניצחון . ב . הלקיחה של האדם הפרטי מהחרם היא פגיעה ברעיון אחוות הלוחמים , בכך שאין אדם אחד שמגיע לו שלל יותר מאשר לאחר . כולם לוחמים באופן שוויוני - בעזרת האל . אלה שאלות לא פשוטות - אפשר בהחלט להפוך שאלות אלה לשאלות לדיון . בהתאם לרצף השיעור ובהתאם לכיתה . הזמנה לדיון כקוראים בעולם המודרני - הבעיות המוסריות סביב רעיון החרם . הצעות : ראשית - הרג האנשים ובעלי החיים - בעיתי כרעיון של אמירת תודה לאל . שנית , בעולם חילוני להפוך שאלות אלה כשאלות לדיון . אולי לא כל אדם רואה את האל כאחראי לניצחון , אלא את האדם . כדאי להדגיש כאן כי בעולם העתיק רעיון החרם היה מקובל , ועל אף האכזריות שלו , יש בו ביטוי לרעיונות חשובים כמו : אחוות לוחמים והבעת תודה על הניצחון , ולא " אני ואפסי עוד . " כמורים חשוב לדעת שבסיפור החרם יהיה בקרוב סדק בסולידריות , כאשר נגלה שמישהו מעל בחרם - עכן . לכן כדאי להדגיש את הסולידריות ואת הנאמנות לאל המובעת באמצעות החרם . אל דאגה , עכן יימצא ויטופל כראוי . לא לשכוח – שבועה ! - פסוקים 25-22 . 6 א . השבועה היא להוציא את רחב ואת משפחתה מהעיר ולהציל אותם . ב . יהושע הוא הדואג ל קיום השבועה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר