עמוד:27

. 12 ארץ כנען - הזמנה לחקר : א . לפי פס' - 6 ה' כבר נשבע לאבות שייתן להם את הארץ ... " : אשר- נשבעתי לאבותם לתת להם" ב . תרגיל זיהוי במפה ( שימו לב שהמפה לא בהכרח מכוונת באופן מדויק וב- 90 מעלות לכיוונים של צפון-דרום-מזרח-מערב . לכן לא כדאי " להכריח" את המפה להסתדר לפי כיוונים ) . ג . העיגול במפה מסמן את הים - לפי תפישת העולם ותפישת המפה בעולם העתיק . ד . לפי המפה - גבולות העולם כולו הם הים . ה . לפי ההיגיון הזה - ה' הבטיח לישראל את העולם כולו . כמה מילים על נרטיב הארץ המובטחת במקרא : רעי ון הארץ המובטחת ראשיתו בסיפורי אברהם ( לדוגמ ה : בראשית ט"ו ) ו הוא עולה שוב בכל מפגש של האל עם האבות . בהקשר סיפורי האבות - הארץ המובטחת היא מעין חזון עתידי , אוטופי , שתמיד מובא בשילוב ההבטחה לזרע , שמספרו כחול אשר על שפת הים . רעיון הארץ המובטחת חוזר שוב בתיאורי הנדודים במדבר – הפעם לא כרעיון אוטופי , אלא כיעד ממשי . גם כאשר עם ישראל כבר חי בארץ ישראל - בתקופת השופטים ואחר כך בתקופות המלוכה - רעיון הארץ המובטחת ממשיך להדהד במקרא , אבל עתה אין בו משום תיאור של הבטחה עתידית , אלא הוא כלי חינוכי ורטורי . רעיון הארץ המובט חת עולה כ אזכור של הטובות שעשה ה' לישראל לעומת דרכו הסוררת של העם ( שעל פי רוב סוטה מדרך הישר . ( ואכן , עונשו של העם , בסופו של דבר , הוא התרחקות מהארץ המובטחת – גלות ( גם בגלות ישראל וגם בגלות יהודה . ( בטיפול בנושא הארץ המובטחת כאן בחרנו ב מכוון לנתק רעיון זה מ צי ון גיאוגרפי של גבולות הארץ ולהביא ו כרעיון אוטופי . מדוע ? ראשית , כאמור , מתוך התפיסה האוטופית העולה מתוך הטקסט המקראי . ושנית , כחיזוק לכך , מתוך הבנה כי תפיסת העולם הסכמטית משקפת לא רק את התנ"ך , אלא את העולם העתיק כולו . כראיה לכך , הבאנו את מפת העולם הבבלית , המי יצגת עולם שטוח מוקף מים . עוד על מיפוי ותפיסת העולם בעולם העתיק , ראו קישור למאמר בספריי ה הוירטואלית של מטח : מיפוי - התפתחות המיפוי באירופה , מאת צביה לוטן . את הדיון בארץ המובטחת והמשמעויות העכשוויות - בממד האמוני והפוליטי , בחרנו שלא להביא במסגרת שיעור י תנ"ך לתלמידי כיתה . 'ד אולם , כמובן , הדבר פתוח לשיקול דעתם של המורים בשטח . מכאן אפשר לדון ברעיון האוטופי . דווקא כשמדברים על גבולות לא ממשיים - אין שאיפות לכיבוש ריאלי על פי תכנית הגבולות . הבאנו את המפה הכמעט -פנטסטית דווקא כדי לשחרר ממוקשי הארץ המובטחת הקונקרטית . לכאורה , אם העולם כולו מובטח - מדוע צריך לחצות את הירדן ? הרי בכל מקום שעם ישראל יהיה - זה עולמו וארצו . ברור , גם במקרא , שהקונקרטיזציה של הארץ היא אחרי הגבול הטבעי - הירדן . רגע מעבר הירדן הוא ר גע מעבר הגבול הטבעי של האזור המכונה " ארץ . "כנען 13 . לפי המסופר בספר במדבר , פרק יג פס' , 21 העמים היושבים בארץ כנען הם עמלק , חתי , יבוסי , אמורי , כנעני . 14 . א . האבות . ב . העולם . ג . עמי כנען .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר