עמוד:21

מתוך תכנית הלימודים : " בבית הספר היסודי מושם הדגש על הרצף של המאורעות ועל היסוד הנרטיבי של סיפורי המקרא . מכיוון שלא כל פרקי המקרא נלמדים בכיתה , ישלימו המורים את החסר בסיפור בעל . "פה הקומיקס מאפשר את השלמת החסר - ברמת הבנת רצף הסיפור , ובכך מאפשר התאמה של תכנית הלימודים למציאות ההוראה בשטח ( הספק החומר ) ברמת ההבנה הבסיסית של הפרק וב השלמה בעל פה של הסיפור . הצעות להוראה באמצעות קומיקס המורים יכולים לראות בקומיקס כלי עזר לקריאת הסיפור ברצף , וממנו לצאת לקריאת הטקסט המקראי ולניתוח הפרק . הבנת רצף העלילה , קודם לקריאת הפסוקים , מאפשרת התמודדות עם מוקשי הבנה בפסוקים , שמקשים על התלמיד בהבנת הסיפור וגורמים לרתיעה . יצירת גירוי , סקרנות ועניין בפרק - טרום קריאה . דמויות ותפקידים - קריאה בקומיקס בכיתה בקול , על פי תפקידים ודמויות . מיקוד ב"פריים" אחד ( איור אחד ) ודיון באירועים או בפסוקים הקשורים אליו - מדרש תמונה . כלי למעקב אחר תת- היחידות המופיעות בהצעות להוראה . זיהוי בין תמונה לפסוק - התמצאות והבנה . מתן מענה ל אלה ש"הלכו לאיבוד בסיפור" ולאפשר להם התמצאות קלה בר צף . לאחר הלימוד - הקומיקס יכול לשמש כלי לחזרה ולעבודה בבית . הזמנה ליצירה עצמאית של התלמידים בהשראת הקומיקס . תכנית הלימודים במקרא ממליצה על : " שימוש באמנויות לסוגיהן , " כגון : ציור , פיסול , שיר , סיפור וסרט , ( במקרה שלנו - קומיקס ) עשוי לסייע להבנת הרעיונות הגלו מים במקרא . לאחר שהרעיונות המרכזיים של הטקסט נחשפו והובנו אפשר להציע אמצעים אמנותיים שיעשירו ויעמיקו אותם . שתי דרכים לפנינו : . 1 ' הדרך , 'הפרשנית משמעה : שימוש ביצירות אמנות לסוגיהן כפרשנות למקרא , לצד פרשנויות אחרות . . 2 ' הדרך היצירתית' - פעילות יצירתית של התלמידים כאמצעי חווייתי , אישי או קבוצתי , להפנמת הנלמד" . המתודה של שימוש בקומיקס מאפשרת התייחסות אליו הן בדרך פרשנית והן בדרך יצירתית , המזמינה את התלמיד ליצירה משל עצמו . הקומיקס משמש גם אמצעי להסבר הטקסט וגם ככלי המפעיל את הלומדים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר