עמוד:17

יש בספר הלימוד פעילויות מורכבות , המצריכות כישורי חשיבה גבוהים , לדוגמה : השוואה , איסוף נתונים לטובת הסקת מסקנות , כתיבת כותרות וסיכום , הצגת טיעון , ניסוח או הבעת עמדה וכן נימוקה וביסוס ה , ניתוח יתרונות וחסרונות ועוד . פעילות ה דיון בכיתה היא פעילות שבבסיסה שאלה פתוחה , המזמנת ריבוי דעות או הצפת נושאים לדיון בכיתה , מתוך מטרה לאפשר הפריה הדדית של רעיונות ועמדות השונות . הדיון בכיתה יכול להתקיים לפני לימוד הפרק - כגירוי להצפת שאלות , או כפעילות סיכום - ככלי להסקת מסקנות ולבניית טיעונים . אפשרות נוספת היא דיון בכיתה במהלך רצף קריאת הסיפור - ככלי להשהיה וליצירת מתח . רלוונטיות האם סיפורי המקרא יכולים להיות רלוונטיים לתלמידי כיתה , 'ד בחינוך הממלכתי , במדינת ישראל במאה ? 21-ה האם מושגים כמו " , "נס " חרם" , " מושיע" הם מושגים המדברים ללב התלמידים ? הנחת היסוד היא כי רלוונטיות הופכת את הלמידה למשמעותית . הנחת יסוד נוספת היא כי הרלוונטיות יכולה לבוא לידי מימוש הן ברובד הקוגניטיבי והן ברובד הרגשי . היינו , גם אם עולם היו מיום של התלמידים אינו כולל מושגים כמו " חרם " , "כיבוש"ו אפשר להפוך את הלמידה למשמעותית ולרלוונטית : רלוונטיות קוגניטיבית - יצירת אתגר ועניין מחשבתי , המאפשרים התמודדות , למידה ותחושת הישג . רלוונטיות רגשית - יצירת קישור וזיקה לעולמו הרגשי של התלמיד : ערכים , דילמות , עמדות , מאפייני דמות , הזמנה ליצירה ועו ד . ת וצרים ודרכי הערכה חלק מדרכי ההערכה הן בכתב - כמענה על שאלות ומשימות , חלק ברמת ביטוי להבנת הנקרא , וחלק בסדר חשיבה גבוה יותר . חלק מדרכי ההערכה הן ביצירה - ציור , איור , כתיבה חופשית ועוד . גם אלה מבטא ות הבנה של החומר הנלמד . במשימות אלה , המעודדות חשיבה רוח בית , אין תשובה נכונה או לא נכונה , ועל כן הערכתן אינה כ"נכונות" או כ"לא , "נכונות אלא כתשובות המבטאות מידת הבנה של דמות , של סיטואציה , של הפסוקים וכדומה . דרך הערכה נוספת של התלמידים - על פי מידת ההשתתפות והבעת עמדה המבוססת על בקיאות והיכרות עם הסיפור . הקניית מיומנויות ל קריאת הטקסט המקראי קריאת הטקסט המקראי שונה מקריאת טקסט עברי רגיל , ולכן מצריכה הקניית מיומנויות ייחודיות : . 1 התמצאות - מציאת מראי מקום ( שימוש בגימטרייה . ( מקובל לסמן פרקים באותיות ופסוקים במספרים , וז ו היא גם הדרישה של תכנית הלימודים . על מנת להקל את ההתמצאות , שילבנו את הפסוקים בקומיקס , תוך ציון מספרי הפסוקים . . 2 ביאורי מילים - אוצר המילים המקראי שונה מאוצר המילים המודרני , ומהמשלב הלשוני של תלמידי כיתה ד . שילוב הביאורים בשולי הספר מאפשר קריאה שוטפת . אפשר להיעזר בביאורים כהכנה לקריאת הפסוקים , ברצף קריא ת הפסוקים , או כהכוונה לשימוש אישי של התלמידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר