|
עמוד:62
סיכום הפרק ( השארנו פתוח מבחינת מספור - לתשובה בכי תה או לדיון בכיתה - לשיקול דעתו של המורה . ( אפשר ללמוד על כוחם הגדול של ישראל בארץ . אפשר ללמ וד על דמות יהושע - על המחויבות שלו לברית , על מנהיגותו מול ישראל בכך שהצליח להרגיע אותם , על החשיבה היצירתית לפתרון הבעיה . עם זאת , אפשר להעביר ביקורת על יהושע ועל כך שלא שאל את . 'ה בסך הכל , הברית הזו נ יתנה לישראל ב ” מתנה " - אזור מושלם מבחינת התוכנית לכבוש את הארץ . למעשה , עבור יהושע יש כאן רווח גדול מאוד , ואולי סוג של קריצה , כי למרות שאיש ישראל ויהושע חדשו , וחשדם נאמר מפורשות , הם לא טרחו לשאול לא רק את פי ה , ' אלא גם לבדוק מהיכן האנשים באמת . עוד אפשר להציע את פרשת הגבעונים כסיפור אטיולוגי - לשאלת מוצאם של הגבעו נים שמשרתים את ישראל . יהושע פרק י - הערות למורה . 1 המלצות לקריאה על אודות הפרק : ( המסומנים בקו הם קישורים ) יהושע איזנרבג , יהושע י – " שמש בגבעון דום , " בתוך : לפני היות מלך , עיונים בספר יהושע , מובא באתר דעת . המאמר מביא עמדות של פרשנים שונים וגישות פילוסופיות שונות בנושא " שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון" – לשאלה , האם היה כאן נס ומה טיבו ומשמעותו . . 2 מבנה עקרוני של מהלך היחידה : הערה כללית על היחידה : יחידה זו מובי לה לשני עניינים חשובים : א . תיאור כיבוש דרום הארץ ( מומלץ למורים לקרוא גם עד סוף הפרק ) . ב . עלייה במעמדו של יהושע כמצביא , כמנהיג וכמי שזוכה לתמיכת . 'ה מלכי הדרום מתארגנים לקרב כנגד ... מי ? - פס 5-1 ' פסוקים 6-1 הם התשתית האסטרטגית האנושית לפני הקרב . מטרת הקריאה היא הבנת מאזן הכוחות שהשתנה באזור בעקבות הברית של הגבעונים עם יהושע , והבנת האיום הנשקף על מלכי הדרום בעקבות הברית , ולנוכח המסופר והנתונים שמגלה המפה . תגובות באזור לאחר סיפור יהושע והגבעונים - פס' 2-1 מיקוד - קריאה צמודה של הטקסט בשלב הראשון . בשלב השני - ניתוח הנתונים : מיהם הגבעונים ( גיבורים , אנשי עיר גדולה ) ומה המיקום של העיר - בתוספת החיבור עם יהושע - כגורם מאיים . תחושת בגידה . אדוניצדק יוצא לקרב ! כנגד מי ? ... פס 5-3 ראשית , מיפוי ה"צדדים" - מי נגד מי . שנית , הבנת המורכבות לנוכח הציפיות לשייכות והיבטים גיאוגרפיים - מה משמעות החבירה של הגבעונים ליהושע , איזה סכנה נשקפת למלכי האמורי . מכאן ואילך , לאחר הבנת התשתית הארצית לקרב - אפשר לצאת לדרך .
|
|