עמוד:128

הביזנטים שולטים בארץ ישראל במאה השלישית לסה"נ הייתה האימפריה הרומית נתונה במשבר : הקיסרים התחלפו בתדירות גבוהה וחיי הכלכלה נפגעו . בעקבות המשבר חולקה האימפריה בסוף המאה הרביעית לסה"נ לשני חלקים : האימפריה הרומית המערבית ובירתה רומא ; והאימפריה הרומית המזרחית ובירתה קונסטנטינופול . ארץ ישראל נכללה בתחום האימפריה הרומית המזרחית , שנקראה מאוחר יותר האימפריה הביזנטית . בסוף המאה הרביעית לסה"נ נעשתה הנצרות לדת הרשמית של האימפריה , וחשיבותה של ארץ ישראל , שבה ישו חי ופעל , עלתה . בירושלים הוקמו כנסיות ובהן כנסיית הקבר , ומכל רחבי העולם הנוצרי עלו אליה לרגל . עם זאת , הקיסרים הכירו ביהדות ובמוסדותיה , התירו ליהודים חופש פולחן , שמרו על מעמד הנשיא ועל כבודו , הכירו בבתי הכנסת בארץ ישראל כמקומות תפילה ואסרו לפגוע בהם . ואולם , בהדרגה החריף יחסם של הקיסרים אל היהודים , ובמאה החמישית לסה"נ הם פרסמו חוקים שאסרו גיור , החזקת עבדים נוצרים והקמת בתי כנסת חדשים , אם כי הותר לשקם בתי כנסת ישנים . למרות האיסור הוקמו בתקופה זו בתי כנסת חדשים . הנשיא עומד בראש ההנהגה היהודית בארץ ישראל כאמור , בתחילה השינויים הפוליטיים והדתיים שהתרחשו באימפריה הרומית לא השפיעו על מעמדה של ההנהגה היהודית . במאות השלישית והרביעית לסה"נ מעמד הנשיא היה יציב . הנשיא המשיך להיות מנהיג היהודים בארץ ישראל וייצג אותם לפני השלטונות . הוא היה ממונה על גביית מסים בעבור השלטונות , תיקון תקנות ומינוי דיינים לבתי משפט יהודיים . נוסף על תפקידים אלו שלח הנשיא שליחים אל יהודי התפוצות כדי לשמור על הקשר אתם וכדי לחזק את סמכותו של המרכז בארץ ישראל . האימפריה הביזנטית - נקראת על שם העיר ביזנטיון , שמה הקדום של קונסטנטינופול ( היום אסטנבול . ( העיר נוסדה במאה השביעית לפסה"נ בפתח מצרי הבוספורוס . בשנת 330 לסה"נ קבע קיסר רומא קונסטנטינוס ( 337–272 ) שהיא בירת האימפריה הרומית המזרחית וקרא אותה על שמו – קונסטנטינופול . כנסיית הקבר – כנסייה בעיר העתיקה בירושלים שלפי המסורת הנוצרית הוקמה במקום צליבתו וקבורתו של ישו והיא נחשבת למבנה הדתי הקדוש ביותר לנוצרים מהתקופה הביזנטית . החשש לגורל הכנסייה תחת שלטון המוסלמים היה אחד הגורמים למסעות הצלב . מבנה הכנסייה היום מבוסס על שיפוץ הכנסייה בתקופה הצלבנית . פרק 9 ארץ ישראל ובבל בתקופת האמוראים חלו שינויים באימפריה הרומית ובמעמדה של ארץ ישראל והם השפיעו על מעמדם של מוסדות ההנהגה היהודית . כתוצאה מכך התחזק מעמדו של המרכז היהודי בבבל . מהם השינויים שחלו במעמדם של מוסדות ההנהגה היהודית ? מה היה התהליך שהוביל לעלייתו של המרכז היהודי בבבל ? הנשיאות בארץ ישראל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר