|
עמוד:49
יש חוקרים הטוענים כי הכתרתם של החשמונאים למלכים התרחשה רק מאוחר יותר , בימי אלכסנדר ינאי 76–103 ) לפסה"נ , ( אחיו של יהודה אריסטובלוס . אלכסנדר ינאי המשיך במדיניות ההתפשטות החשמונאית וניהל מלחמות במטרה להשתלט על נקודות מפתח כלכליות , כגון נמלים ודרכי מסחר . מדיניות זו עוררה התנגדות מצד העם לשלטונם של החשמונאים . לפי יוסף בן מתתיהו , בעת שאלכסנדר ינאי היה טרוד במלחמה נגד הנבטים בשנים 83–90 לפסה"נ פרץ נגדו מרד . אלכסנדר ינאי דיכא את המרד באכזריות : הוא הרג אלפי מורדים , ואת מנהיגי המרד הוא תלה כדי לפרסם את עונשם , בניגוד להלכה היהודית , המצווה על קבורת המת . היסטוריונים מטילים ספק בפרטי הסיפור על המרד , אולם הם מקבלים כעובדה את התנגדות העם לאלכסנדר ינאי . הסיבות להתנגדות היו רבות : אלכסנדר ינאי , שבעת עלייתו לשלטון הרג אחד מאחיו , היה דומה בשלטונו למלך הלניסטי ופחות לדמותו של מלך יהודי על פי התורה ; לבושו , חצרו , צבאו והמטבעות שטבע ביטאו את התרבות ההלניסטית ; לכך יש להוסיף את היקף המלחמות והכיבושים ואת התופעות שנלוו להן , ובהן נטל המסים הכבד , קורבנות בנפש , אי-שוויון בחלוקת השלל והעסקת חיילים שכירים נוכרים , שהכבידה על תקציב המדינה וניתקה את הקשר בין הצבא לעם . עוד גורם להתנגדות של העם לאלכסנדר ינאי היה מינויו לכוהן גדול . כבר כאשר מינה אלכסנדר בלס את יונתן לכוהן גדול היו חוגים בעם שראו במינוי זה חריגה מהנוהג המקובל , שלפיו הכוהנים הגדולים הם ממשפחת צדוק , ובמיוחד משום שהמינוי היה פרי התערבותו של מלך זר . לאחר מותו של אלכסנדר ינאי עמדה בראש המדינה החשמונאית אלמנתו שלומציון אלכסנדרה . שלטון של אישה לא נחשב חריג בממלכות ההלניסטיות באותה תקופה , אך הוא היה תופעה יוצאת דופן בתפיסה היהודית . שלומציון מסרה את תפקיד הכהונה הגדולה להורקנוס השני בנה הבכור ואת הפיקוד על הצבא לאריסטובולוס השני בנה הצעיר . כך שוב הופרדה הכהונה הגדולה מן המלוכה , כפי שהיה נהוג לפני תקופת החשמונאים . בימיה של שלומציון גם נבלמה התפשטות המדינה החשמונאית . אמנם היא גייסה חיל שכירים גדול והכפילה את מספר הלוחמים בצבא כדי שתוכל לשלוט על ממלכתה הגדולה , אבל היא לא המשיכה במדיניות הכיבושים . מטבעות מימיו של אלכסנדר ינאי < במטבעות לא מופיעה מועצת הזקנים , וינאי הוא השליט הבלעדי . חידוש אחר הוא שצד אחד מוטבע ביוונית , ובצד הזה מופיע השם " אלכסנדר" והתואר , "בסיליוס" כלומר מלך . . 1 השוו את המטבעות מימי אלכסנדר ינאי למטבעות מתקופתו של יוחנן הורקנוס ( עמ' . ( 48 מה אפשר ללמוד מהמטבעות מימי אלכסנדר ינאי על השפעת התרבות ההלניסטית בימיו ?
|
|