עמוד:36

שאלות לסיכום הסעיף : פילוג בחברה היהודית ( עמ' ( 36–33 . 1 א . ציינו את מוסדות ההנהגה בחברה היהודית בתקופה ההלניסטית . ב . אילו ממוסדות ההנהגה היו קיימים כבר מהתקופה הפרסית ובאילו מוסדות חלו שינויים ? . 2 מה היה מעמדה של ירושלים ומה היה מעמד המקדש בתקופה ההלניסטית ? . 3 מה היו מניעיו של יסון במינויו לכוהן גדול ומה היו השיקולים של אנטיוכוס אפיפנס כשמינה אותו לכוהן גדול ? . 4 אילו מהשיקולים במינוי יסון באו לידי ביטוי גם במינוי של מנלאוס לכוהן גדול ? . 5 ספר מקבים ב ה , טו , מתאר את מנלאוס כמי שהיה "לבוגד בחוקים ובמולדת גם . "יחד על מה האשמה זו מתבססת ? מהומות בירושלים בין תומכי ההתייוונות למתנגדיה המינוי של מנלאוס לכוהן גדול יצר פילוג בקרב המתייוונים . המתייוונים המתונים ובראשם יסון ראו את עצמם שייכים לעם היהודי אך גם חלק מהתרבות ההלניסטית . לעומתם המתייוונים הקיצוניים , דוגמת מנלאוס , ביקשו להשתלב בעולם ההלניסטי ואף לכפות את התרבות ההלניסטית על היהודים . להשגת מטרה זו הם לא נרתעו משיתוף פעולה עם השלטון הסלווקי ואף לא מפגיעה במקדש . בשנת 169 לפסה"נ חזר אנטיוכוס אפיפנס ממלחמה במצרים נגד בית תלמי . בדרכו לסוריה - מרכז שלטונו - הוא עבר דרך ירושלים וגזל את אוצרות המקדש . אנטיוכוס אפיפנס לא הסתפק בכסף ונטל עמו גם את הכלים שהשתמשו בהם היהודים להקרבת קורבנות . זו לא הייתה הפעם הראשונה שהשלטון הסלווקי פגע באוצרות המקדש ( עמ' , ( 34 אבל הפעם סייע לו בכך ליסימכוס אחיו של הכוהן הגדול מנלאוס . הפגיעה במקדש הציתה מהומות , ובמהלכן נהרג ליסימכוס , אבל מנלאוס נשאר בתפקיד הכוהן הגדול . המהומות התחדשו בשנת 168 לפסה"נ כשאנטיוכוס אפיפנס יצא שוב למלחמה ובירושלים פשטו שמועות שהוא נהרג . המתייוונים המתונים ראו בכך שעת כושר להחזיר לעצמם את השליטה במקדש ויסון חזר ממחבואו בעבר הירדן . ואולם , המתנגדים להתייוונות גירשו את יסון מהעיר וביקשו להחזיר את חוקי התורה ליהודה . אנטיוכוס אפיפנס מיהר לדכא את המהומות באכזריות וניצל את ההזדמנות לגזול עוד כסף מאוצרות המקדש . לאחר שיצא אנטיוכוס אפיפנס מהעיר התחדשו המהומות . בתגובה שלח אנטיוכוס אפיפנס את המצביא אפולוניוס ועמו עשרים ושניים אלף חיילים כדי לייסד בחקרה שבירושלים מושבה צבאית . אליהם הצטרפו מתייוונים קיצוניים תומכיו של הכוהן הגדול מנלאוס . החברה היהודית עמדה על סף עימות גלוי בין המתייוונים לבין מתנגדיהם ובין היהודים לבין השלטון הסלווקי . מתייוונים קיצוניים משתלטים על הכהונה הגדולה התהליך של קניית הכהונה הגדולה בכסף מהשלטון הסלווקי , שהחל במינוי יסון , היה הצעד הראשון בהידרדרות של מעמד הכהונה הגדולה . בשנת 171 לפסה"נ הודח יסון על ידי מנלאוס , אחיו של שמעון בן בלגה . מנלאוס זכה במשרה לאחר שהציע לאנטיוכוס אפיפנס סכום כסף גבוה מזה שהציע יסון תמורת המינוי . אנטיוכוס אפיפנס , שהתכוון לצאת באותו זמן למסע צבאי נגד מצרים והיה זקוק לכסף , הדיח את יסון ומינה את מנלאוס תחתיו . הוא גם ראה במנלאוס איש שאפשר לסמוך על נאמנותו יותר משסמך על נאמנותו של יסון . המינוי של מנלאוס פגע במסורת שהייתה נהוגה מאז ימי שלמה המלך , שלפיה הכוהנים הגדולים הם מבית צדוק . כמו כן , הכוהן הגדול הפך ממנהיג דתי לפקיד בממלכה הסלווקית ומנציג היהודים לעושה דברו של המלך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר