עמוד:6

ממכלול הנושאים הנלמדים והנחקרים בתחום הגיאוגרפיה הפיזית נבחרו להילמד ביחידה זו נושאים שהם אטרקטיביים , רלוונטיים ואקטואליים . ביחידות ההתמחות חמישה נושאים : בנושא הראשון מוצגים אסונות הטבע לסוגיהם ( רעידות אדמה , התפרצות הרי געש , צונאמי , סופות הרס , שיטפונות גלישות בוץ ומפולות שלגים ) ונלמדים גורמיהם , השלכותיהם על האדם ודרכי ההתמודדות עם נזקיהם . בנושא השני מוצגים תהליכים מחזוריים " ) סיפורו של חלקיק (" המתרחשים בספירות השונות של כדור הארץ בממדי זמן ומר חב שונים . תהליכים אלו מעצבים את פני כדור הארץ ומשפיעים על האדם ועל הסובב הטבעי . החידוש בתכנית זו הוא שהתהליכים והתופעות בתחום הפיזי אינם נלמדים כבעבר בדרך סיסטמטית , אלא מתוך ראייה אינטגרטיבית , כנהוג היום במוסדות להשכלה גבוהה . הנושאים האחרונים ביחידה זאת עניינם משאבי הטבע ואוצרות הטבע ודרכי ניצולם על ידי האדם , פעילות האדם הפוגעת בסביבה הטבעית ( זיהום אוויר , מים וקרקע ) והגורמת לשינויים סביבתיים גלובליים . בלימוד נושאים אלו נבחנות הדרכים לניצול מושכל של המשאבים ולמזעור הפגיעה בסביבה הטבעית למען הדורות הבאים – פיתוח בר- קיימא . לכל אחד מנושאי הלימוד ופרקיו נקבעו מטרות הנגזרות ממטרות-העל של התכנית ( מטרות אלו מפורטות ברציונל התכנית ) ובזיקה לכל נושאי היחידה . המטרות מוצגות בראשיתו של מפרט התכנים של כל נושא . המטרות נועדו לסייע למורים בתכנון תהליך ההוראה-למידה וכן כאמצעי בקרה על תוצרי הלמידה . במהלך לימוד היחידה יבנו הלומדים מושגים מעולם התוכן של נושאי היחידה . מושגים אלו נחוצים ללומדים הן להפקת מידע ממקורות המידע הרלוונטיים והן להמשגה ראויה של התובנות שייבנו במהלך תהליך הלמידה . מקצת המושגים שאולים מדיסציפלינות אחרות , משום ש הגיאוגרפיה כתחום דעת עצמאי חוקרת תופעות ותהליכים מהיבטים ביןתחומי ים ורב-תחומי ים שיש להם ביטוי מרחבי . הפקת מידע ממקורות גיאוגרפיים למיניהם – מפות , נתונים סטטיסטיים , דיאגרמות , תרשימים , איורים , תצ " א , תמונות לוויין וממ " ג – יוצרת את בסיס הידע ללימוד פרקי ה יחידה . ההנחיות להפקת המידע הנדרש מופיעות בטבלאות באותיות נטויות . השפה הגיאוגרפית , הידע והמיומנויות הייחודיות למקצוע שיילמדו ביחידת ההתמחות " כדור הארץ והסביבה " יאפשרו הקניה וטיפוח של האוריינות הגיאוגרפית הנחוצה ללומדים לקריאה מושכלת של טקסטים גיאוגרפיים שונים ( מפות , גרפים ותצלומים למיניהם ) ומקורות מידע אחרים , לרבות מקורות דיגיטליים . המיומנויות האורייניות הכלליות והייחודיות למקצוע אמורות לאפשר ללומדים ולאזרחים לעתיד לנתח ולהבין תופעות ותהליכים במרחבים שונים על מכלול מרכיביהם , וכמובן להבין אירועים אקטואליים המתרחשים במקומות שונים בעולם ובישראל ומסוקרים באמצעי התקשורת הכתובה והאלקטרונית , להסביר אותם ולנקוט עמדה מנומקת כלפיהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר