קראו בכותר - כדור הארץ והסביבה : מדריך למורה
1
   תוכן עניינים  . 1 רציונל הפיתוח ותיאור התוכנית . .............................................................. עמ ' 2  2 . פירוט המרכיבים הדידקטיים והמאפיינים המיוחדים לספר הלימוד ... .......... עמ ' 7  3 . דוח כדור הארץ - הקשר בין תהליכים טבעיים לתהליכים מעשה ידי האדם . .. עמ ' 13  4 . תכנים משיקים לתוכני הספר ....... ............................................................. עמ ' 16  5 . מקורות מידע ............................................................... ........................... עמ ' 45  שנת הלימודים תשע ״ א , 2010  כדור הארץ והסביבה  מדריך למורה כתיבה : צביה פיין , אופירה גל , בילי סביר , מאירה שגב , איריס שילוני , עופר פריאל
   . 1 רציונל הפיתוח ותיאור התוכנית  ייחודו של מקצוע הגאוגרפיה הוא בראייה מערכתית ובין-תחומית של תופעות ותהליכים  בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית . הגאוגרפים לומדים וחוקרים תופעות ותהליכים שיש  להם ביטוי מרחבי , מסבירים אותם ומנתחים את קשרי הגומלין ביניהם .  נושאי היחידה ״ כדור הארץ והסביבה ״ בתכנית הלימודים החדשה נמצאים בחזית  המחקר הגיאוגרפי , הם רלוונטיים לצורכי הלומד ולצורכי החברה והם מהווים סוגיות  מרכזיות בדיון הציבורי בפתח המאה ה- . 21 הנושאים המרכזיים בתוכנית הם : אסונות  טבע והתמודדות האדם עמם ; תהליכים מחזוריים המעצבים את פני כדור הארץ ; משאבי  טבע ואוצרות טבע וניצולם ; זיהום משאבי טבע וסביבה ; שינויים סביבתיים גלובאליים .  כדי לבחון את התהליכים והתמורות האופייניים ל כל נושא , תוכנית הלימודים מציגה  מוקדי הוראה מרכזיים כגון : ההשלכות של תנועת הלוחות על אזורים שונים בעולם ,  סיפורו של גרגר חול , דרכי התמודדות עם נזקי הרעש והגעש במדינות מפותחות ובמדינות  פחות מפותחות , המאפיינים של משאבי טבע מתכלים ושאינם מתכלים , זיהום גלובאלי  קצר טווח וארוך טווח ועוד . מוקדי הוראה אלה שימשו כאבני דרך בפיתוח חומרי  הלמידה .  ספר הלימוד נותן ביטוי מלא לתוכנית הלימודים החדשה  ספר הלימוד מזמין את התלמיד לחקור ולהבין את העולם בו הוא חי . בתהליך ההבניה של  הידע הגיאוגרפי , התלמיד יתוודע לעולם מורכב המושתת מצד אחד על מערכות של  תופעות , עקרונות וחוקים , ומצד שני הוא יתוודע לעולם הנתון לשינויים צפויים ובלתי  צפויים , לאי ודאות ולדילמות ושאלות שנשארות פתוחות . הידע שהתלמיד יצבור במהלך  הלימוד בספר , המניפולציות שיערוך במידע , וההתנסות בפיתרון בעיות ובתהליכי קבלת  ההחלטות הם חלק חשוב ממיומנויות החשיבה והביקורת המזומנות לו באמצעות חומרי  הלימוד המוצעים .  בחומרי הלימוד המוצעים משולבים מקורות מידע מגוונים – מפות , תצלומים , נתונים  סטטיסטיים , ממצאי מחקרים , קישורים למידע ברשת ועוד . יש בהם הכוונה לשימוש  מושכל במקורות המידע ולרכישת מי ומנויות של אוריינות מידענית . חומר הלימוד משקף  דעות ועמדות שונות בתחומים הרלוונטיים ומעודד פיתוח לומד בעל הכוונה עצמית ובעל  חשיבה ביקורתית .  תשומת לב מיוחדת מוקדשת לחינוך ערכי . חומרי הלימוד מזמנים פתיחת צוהר אל  הסביבה הקרובה , אל העולם הרחב , ואל סוגיות סביבתיות ברמה הבין-לאומית  והמקומית . מצויה בהם קריאה ללומד להיות ער לסביבתו , לתהליכים ולתופעות היוצרים  אותה , לקשר שבין פעילות האדם ואיתני הטבע ולפעילות למען שמירת איכותה ; הם  מציידים את התלמיד ים ביכולת ל התבונן סביב , להאזין לחדשות ולקרוא עיתונים באופן מושכל וביקורת י ; מביאים מידע על המנגנונים היוצרים תופעות על פני כדור הארץ ועל
אנא המתן/י... הספר בטעינה