עמוד:33

נחשב לאתר דגל בנושא תיירות אקולוגית בת קיימא בארץ ובעולם , והו א מודל לשיתוף פעולה בין טבע , תיירות וחקלאות . לא כך היו פני הדברים במקום בעבר . במטרה להרחיב את שטחי החקלאות באזור יובש אגם החולה בשנות ה- 50 של המאה ה- . 20 ואולם , בהדרגה נתגלה כי לייבוש הנרחב היו השלכות סביבתיות מרחיקות לכת : רבים מבעלי החיים הייחודיים לאזור הביצה נעלמו ; באדמת הכבול פרצו שרפות תת- קרקעיות והקרקע שקעה ; חומרים כמו זרחן וחנקן נסחפו למי הכנרת ופגעו באיכות המים . בעקבות הנזקים הוחל בראשית שנות ה- 90 בהצפה מבוקרת של חלק משטחי הביצה לשעבר , ויצירת אגמון החולה , התהליך תרם לשובם של רבים מבעלי החיים והעופות הנודדים לאזור . פיתוח האגמון ומימוש פוטנציאל הנופש והתיירות שהוא מספק נעשים מתוך יצירת דו- קיום עם משאבי הטבע באזור , עם החקלאים ועם האוכלוסייה המקומית . וכך , בעוד פרויקט ייבוש החולה גרם לבעיות קשות - פיתוח האגמון , כחלק מפרויקט השיקום של האזור , נעשה בשנים האחרונות למופת של פיתוח בר קיימא . להלן מבחר היבטים של הפיתוח המקיים במקום : שיתוף פעולה מלא מתקיים בין חקלאי האזור ובין פרויקט אגמון החולה כדי שהציפורים לא יאכלו את הדגים שבבריכות ואת היבולים שבשדות . החקלאים הפרישו 700 דונם , שהיו ממילא בעייתיים לחקלאות , ובשטח זה מאכילים את הציפורים האכלה מבוקרת ; רכבי שטח המצוידים בצופרים מסתובבים בשטחים החקלאיים ומבריחים את הצ יפורים ; בעונת הנדידה מאכלסים את האגמון ב דגים המשמשים מזון לשקנאים . שיתוף הפעולה בין החקלאים לפרויקט אגמון החולה הביא לידי כך שחקלאים רבים עברו להדברה ביולוגית במטרה לצמצם את הנזקים הנגרמים לסביבה מן השימוש בחומרי ההדברה הכימיים . היבט אחר של הפיתוח המקיים עוסק בשמירה על שלום בעלי החיים : השבילים בפארק תוכננו כך שיישמרו שטחים שאליהם לא מגיעים מבקרים , כדי שבעלי החיים יוכלו לנוע ולקנן בהם באין מפריע ; התנועה בפארק מתבצעת ברגל , באופניים או ברכבים חשמליים שקטים . כמו כן נוסעת בפארק עגלת מסתור פרי פיתוח מקומי : את העגלה הזאת מוביל טרקטור , ועליה נוסעים המבקרים בפארק . העגורים , שהתרגלו לעוף בעקבות הטרקטורים שבעמק מתוך תקווה למצוא מזון , אינם נרתעים מתנועת הטרקטור ומן הרעש שהוא משמיע וכך מתאפשר למבקרים לצפות בהם מקרוב . עד היום לא הוגבל מספר המבקרים בפארק , ואולם בימים אלו נערכים מחקרים הבודקים אם נדרשת הגבלה כזו . כמו כן נקבעו הגבלות לבניית בתי מלון ומרכזי קניות באזור , והבנייה תותר רק בשולי העמק ולא ליד האגם , עוד נקבע שתהליך הבנייה והבנייה עצמה יהיו ידידותיים לסביבה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר