עמוד:28

ממשלת ברזיל , המעוניינת לצמצם את אי השוויון המרחבי ולהביא לפיתוח אזוריה הפנימיים של המדינה , העבירה בתחילת שנות ה- 60 של המאה ה- 20 את הבירה לברזיליה , המרוחקת למעלה מ- 900 ק " מ מאזור החוף , כמו כן המדינה מתקצבת מזה עשרות שנים פרויקטים לחיבור האזורים הנידחים למרכז ברזיל ולערים הגדולות . בשנות ה- 70 החלה ברזיל לפתח את האזור שנהר האמזונס זורם בו באמצעות מגוון פעולות שכללו , בין השאר , אספקת מי השקיה לפיתוח החקלאות , אספקת חשמל באמצעות סכרים שנבנו לאורך הנהר , הקמת בנק שיספק אשראי לפיתוח חקלאות ותעשייה , וסלילה של הכביש טרנס אמזונס ( חוצה אמזונס ) . BR-230 הכביש טרנס אמזונס , שתוכנן להיסלל משפך האמזונס ועד לגבול פקרו , לאורך 5 , 300 ק " מ , נועד להקל את הגישה לשטחים הנרחבים בעומק המדינה ולאפשר לתושבים חסרי קרקע מאזורים אחרים במדינה להכשיר לאורכו שטחי חקלאות בסיסמה " אדמה ללא אנשים לאנשים ללא אדמה . " אלא שהפרויקט הצליח רק בחלקו ; האתגרים ההנדסיים והלוגיסטיים היו רבים , כי התוואי עובר באזור ים מבודדים במעבה יער הגשם , ועד היום רק חלקו נסלל . האדמות שחולקו לתושבים איבדו במהרה את פוריותן , ורבים מן החקלאים החדשים , שלא היו מורגלים לתנאי המקום שקעו בחובות . ומאחר שסלילת הכביש לא נסתיימה , בעונה הגשומה - הוא הופ ך בוצי , ואילו בעונה היבש ה הוא סובל ממהמור ות . התברר כי הנהנים העיקריים מן הכביש הם חברות מסחריות גדולות המחזיקות עדרים גדולים בשטחי מרעה בקרבת הכביש , או כאלה העוסקות בכריתת עצים ונהנות מנגישות טובה יותר למעבה היער . מראשית שנות ה- 2000 ברזיל מפתחת כביש ראשי נוסף , BR-163 המכונה גם כביש ה " סויה , " שאמור לחצות את יער האמזונס מדרום לצפון לאורך 1 , 800 ק " מ . נכון ל- , 2010 נסללו כ- 800 ק " מ מהכביש , והעבודות בשטח נמשכות . מטרות הכביש הן לחבר את אזור גידול הסויה בברזיל לשווקים ולקרב את היישובים שנמצאו קודם לסלילתו ב " קצה העולם " אל מרכזה הכלכלי של ברזיל . שוחרי איכ ות הסביבה המתנגדים לסלילתו טוענים כי הכביש יביא להרס היער ולאובדנו , וכבר כעת התרחבו ממדי הכריתה של היערות לאורך תוואי הכביש - אם לשם הרחבת שטחי הסויה , ואם לשם מכירת העצים . בראש הדוחפים לסיום הסלילה מצויים מגדלי הסויה . עם השלמת הסלילה יגיע הכביש לנמל המים העמוקים של סנטרקם , המשאיות לא יידרשו לנוע בדרכים בוציות , ועלות ההובלה תרד . גם התושבים המתגוררים לאורך חלקו הלא סלול של הכביש ממתינים לסלילתו - ולפיתוח , שהם מאמינים שיבוא בעקבותיו . לאחר עשרות שנים של ניסיונות פיתוח של ממשלת ברזיל , אזור פנים המדינה אמנם התפתח , אבל יחסית לרצועת החוף העשירה , האזור עודנו עני , מיושב בדלילות , ובכפרים

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר