עמוד:27

למשוך אליה תיירים רבים בזכות מפעלי הבנייה הייחודיים . באמצעות הכנסותיה של דובאי ממכירת הנפט היא מייבאת מכל רחבי העולם עובדים וחומרי גלם שהפכו את המדינה למוקד של פיתוח . מעניין לציין כי דובאי נהנית אמנם מקרינה גבוהה של שמש , אך בגלל כמויות הנפט העצומות שלה אין מתקינים בה קולטים סולאריים כלל ... דובאי החלה ככפר דייגים קטן , שתושב יו התפרנסו מדיג ומשליית פנינים . בשל קרבתה לנתיבי המסחר להודו היא נעשתה מרכז עסקי לסוחרים מן האזור כולו , אך בשנת 1930 עדיין התגוררו במקום כ- 20 אלף בני אדם בלבד . גילוי הנפט באזור בשנת 1966 גרם למהפך : במקום הוקם נמל ענק לצורך יצוא הנפט , ועובדים זרים רבים - חלקם בעלי מקצוע מיומנים וחלקם עובדי כפיים - החלו להגיע לאמירות . תחילה השקיעה דובאי חלק ניכר מן ההון בפיתוח תשתיות פיזיות , אחר כך הופנו משאבים גם לפיתוח הטכנולוגיה והמדע ולהכשרת כוח אדם משכיל ומיומן . תרומה חשובה נוספת לשגשוגה של דובאי יש לזקוף להכרזה על האז ור כאזור סחר חופשי , שמשכה למקום משקיעים רבים . כיום ההכנסות מנפט ומגז טבעי תורמות פחות מ- 6 % מהכנסותיה הכוללות של דובאי . מרבית הכנסות האמירות הן ממסחר ומתיירות . בדובאי נבנו פרויקטי ם של נדל " ן ותיירות מרקיעי שחקים ומנקרי עיניים , רבים מהם בידי חברות ממשלתיות . כמה איים מלאכותיים כבר נבנו בים , ועל אחד מהם ניצב " בורג ' אל ערב - " המלון הגבוה בעולם 321 ) מ ( ' המחובר בגשר פרטי ליבשה . כן נמצאים בדובאי הקניון הגדול בעולם ובית המלון היחיד בעולם הטוען ל- 7 כוכבים . רבים מתושבי דובאי אינם מקומיים אלא אנשי עסקים ופועלים זרים הבונים את הפרויקטים הענקיים ומתפעלים את אזור הסחר השוקק . דובאי נהנתה משנים של צמיחה כלכלית מהירה , אך הדעה הרווחת היא כי הפריזה בשאיפותיה . ואמנם בסוף שנת 2009 נקלעה דובאי למשבר כלכ לי עמוק , ומחירי הנדל " ן באמירות צנחו . 50 % -ב תחבורה ופיתוח בברזיל ברזיל היא המדינה הגדולה ביותר בשטחה ובאוכלוסייתה בדרום אמריקה . היא ממוקמת בחלקה התחתון של רשימת המדינות המפותחות בעולם , ורמת הפיתוח שלה נמוכה בהשוואה למדינות המערב . בברזיל קיימים פערים גדולים בין אזור החוף לבין חלקיה הפנימיים של המדינה : לאורך החוף מצויות ערים גדולות , דוגמת ריו דה -ז ' נקיו וסאו פאולו , האזור מיושב בצפיפות , ורמת החיים גבוהה יחסית - ואילו אזוריה הפנימיים של המדינה מיושבים בדלילות , ותושביהם עניים . אורכם הכולל של הכבישים בברזיל הוא כ- 2 מיליון ק " מ , אך רק כ- 10 % מתוכם סלולים . כמו כן , על אף שטחה הנרחב , אין בברזיל רשת רכבות מפותחת שתאפשר את הוזלת ההובלה של סחורות ונוסעים .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר