עמוד:24

החלטות ; היות מוכנים להשתמש בידע גיאוגרפי ומיומנויות בצורה הולמת ואחראית בחיים האישיים , המקצועיים והציבוריים ; לכבד את הזכויות והשוויון של כל האנשים ; להיות מוכנים להקדיש את עצמם לפתרון בעיות אזוריות , לאומיות ובינלאומיות על בסיס " הצהרת זכויות האדם העולמית . " ועוד נאמר בהצהרה זו כי " החינוך הגיאוגרפי מקדם הבנה , סובלנות , יחסי ידידות בין כל האומות , הדתות והגזעים , ותומך במאמצי האו " ם לשמירת השלום 13 . " אלה ערכים אנושיים-אוניברסליים המקובלים על הכל , אך הם אינם מתייחסים להבדלים בין לאומים , תרבויות ודתות . כבוד הזכויות והשוויון של כל האנשים ועניין בשונות האנושית , עדיין אינם מבטיחים טיפוח התרבות והערכים הפרטיקולריים של בני הקבוצות והלאומים השונים . כותב על הרלטיביזם הפרופ צבי לם " : איני מצדד בשום אופן ב הכל הולך ; זהו רלטיביזם גס ששום דבר טוב לא יצמח ממנו . עמדה כזו אינה הניגוד הרצוי לדוגמטיות האידיאולוגית . היא גם עלולה להחזיר בני אדם לדוגמטיות אידיאולוגית , שכן אדם שעולמו מעורער לחלוטין מפתח כמיהה להשקפת ע ולם מוחלטת 14 . " אכן , פול קלאוואל מציין שאחת התגובות לתהליכי הגלובליזציה , היא חזרה אל עמדות פונדמנטליסטיות . 15 שלושה גיאוגרפים אמריקאיים פרסמו לאחרונה מאמר ובו הם מציבים את עשר השאלות הגדולות של הגיאוגרפיה . 16 ואלו הן : . 1 מה גורם למקומות ונופים להיות שונים אלו מאלו ומדוע זה חשוב ? 2 . האם קיים צורך אנושי עמוק לארגן את המרחב על ידי חלוקתו השרירותית לגבולות , לתחומים ולמחוזות ? 3 . כיצד אנו מתחמים את המרחב ? 4 . מדוע בני אדם , משאבים ורעיונות נעים על פני המרחב ? 5 . כיצד השתנתה הארץ על ידי הפעילות האנושית ? 6 . מה יהיה תפקיד המערכות הוירטואליות בלמידה אודות העולם ? 7 . כיצד אנו מודדים את הבלתי ניתן למדידה ? 8 . במה תרמה המיומנות הגיאוגרפית להתפתחות הציבילזציה האנושית ומה תרומתה לחיזוי העתיד ? 9 . כיצד ומדוע קיומיות ( sustainability ) ופגיעות ( vulnerability ) משתנים מ מקום למקום ולאורך זמן ? . 10 מה אופיה של החשיבה המרחבית , הסבריה ויכולותיה ? אלו הן שאלות בסיסיות שהציבו אנשי אקדמיה כאתגר למחקר הגיאוגרפי . כפי שקורה לא אחת , אלו יזכו לחיקויים רבים בכל העולם , וגם בישראל . שאלה דוגמת השביעית היא שאלה מיתודולוגית חשובה , שהשפעתה החינוכית הערכית יכולה להיות זניחה . לא כן שתי השאלות הראשונות והשאלות הרביעית והחמישית : אלו מעמידות הזדמנות להתייחסות פרטנית אל הזיקה בין עם וארצו ובין התרבות ועיצוב המרחב . התשובה לשאלה השלישית תכלול התייחסויות שונות

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר