עמוד:4

הרצ יונאל של ספר הלימוד כפי שהופיע בתוכנית הלימודים " גיאוגרפיה ופיתוח הסביבה " לחטיבה העליונה , בשנת – 2008 עמ ' 166 - 165 הנושא האדם במרחב החברתי- תרבותי הוא תחום לימוד חדש להתמחות בלימודי הגיאוגרפיה בחטיבה העליונה הנלמד בהיקף של שתי יחידות לימוד 180 ) שעות . ( נושאי הלימוד הנכללים ביחידה זו קשורים לגיאוגרפיה החברתית- תרבותית . גיאוגרפיה חברתית-תרבותית עוסקת בתהליכים ובתופעות בעלות ממד מרחבי המתרחשים בחברות שונות בעולם . במושג " מרחב " אין הכוונה רק למקום הפיזי שבני אדם מארגנים בו את צורכי הקיום הפיזיים והכלכליים שלהם , אלא גם למרחב התרבותי של האוכלוסייה החיה בו , מעצבת אותו ומעוצבת על ידו . כיום רבים מהתהליכים והתמורות המתרחשים בעולם הם תוצאה ישירה ועקיפה של מגוון תהליכי הגלובליזציה . אמנם המניעים של תהליכים אלו הם בעיקרם כלכליים , אך ביחידה זו התמקדנו בתוצרים התרבותיים-חברתיים של תהליכי הגלובליזציה שרישומם ניכר בכל מרחבי פעילותו של האדם . אחת מתוצאותיו הבולטות של תהליך זה היא הקיטוב בין תופעות , למשל : האחדה תרבותית ( יוניפיקציה ) מול היבדלות ושימור התרבות הלוקלית- פרטיקולרית , חילון מול הקצנה דתית , צמיחתן של אליטות ותאגידים עתירי ממון מול גידול שיעור העניים בעיר ובמדינה . אין ספק כי גורמים מרכזיים לשינויים תרבותיים אלו הם השילוב של השינויים הכלכליים עם הטכנולוגיה המודרנית בעקבות ההתפתחות המהירה של מכלול אמצעי התקשורת והתחבורה ועם התרחבות ענף התיירות . השינויים הנובעים מתהליך הגלובליזציה באים לידי ביטוי מועצם בגיאוגרפיה של העיר : תהליך עיור מואץ במדינות המתפתחות , צמיחת ערי עולם , שינויים במאפייני המרחב העירוני ועוד . תמורות מתרחשות גם במרחב הכפרי ובאזורי המגע בין היישוב העירוני לבין היישוב הכפרי . יש המדמים את המתרחש בעולם בעקבות תהליכי הגלובליזציה הכלכלית ל " צונמי תרבותי " שאחד מתוצריו הוא הכפר הגלובלי המתאפיין יותר מכל בקיצור המרחקים : הפיז י , התודעתי והמידעי . הדיון בהיבטיו השונים של " כפר " זה מאפשר ללומדים להבין את משמעותה של " פריצת " גבולות מבחינה כלכלית , תרבותית וחברתית . תהליך " הצונמי התרבו תי " הולך וצובר תאוצה בתקופתנו הן בשל עליית רמת הניידות והנגישות שהביאה להצטמצמות לכאורה של המרחקים הפיזיים , והן בשל היכולת להיות נוכח וירטואלית במקומות שונים בעולם בזמן אמת . שינויים אלו מגדילים את טווח האפשרויות לפגוש בני עמים אחרים , להכיר נופים , דתות ותרב ויות , להשפיע ולהיות מושפע ולפתח קשרים אישיים ומקצועיים . בצד תהליכים אלה המתחוללים בחברה האנושית במאה ה- , 21 הן במדינות מתפתחות והן במדינות מפותחות , עוסקת יחידת לימוד זו גם בהיבט הגיאוגרפי של המצוקה , כמו : עוני , רעב , נחשלות ומגפות , שעל אף הקדמה , לא רק שלא פס ו מן העולם , אלא שממדיהן אף גדלו .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר