|
עמוד:17
ג . קריאת כותרות וכותרות משנה לכותרות יש חשיבות בכל טקסט , והן עשויות לסייע להבנת הטקסט ולארגונו . תלמידים רבים נוטים לדלג על הכותרות , ולכן פעילות מכוונת העוסקת בכותרות עשויה לתרום להבנת הרעיונות המרכזיים ולהתמקדות בעיקר . הכותרות שבטקסט מוסרות ללומד תמצית של מידע , והן יכולות לשמש נקודת מוצא טובה לתיאום ציפיות ולהעלאת שאלות . תלמיד ששואל שאלות לפני קריאת הפרק הוא תלמיד פעיל ומעורב בלמידה . העלאת השאלות בשלב ראשוני זה של תהליך הלמידה גם נותן למורה הזדמנות לברר מהו הידע הקודם של התלמידים בנושאים המרכזיים של הפרק . הצעה למהלך פעילות - במליאת הכיתה או בקבוצות . 1 קריאת הכותרות של סעיפי הפרק וניסוחן כשאלות . התלמידים יכולים להעלות גם שאלות נוספות שהם מצפים לקבל עליהן תשובות במהלך לימוד הפרק . . 2 ריכוז השאלות שהעלו התלמידים . . 3 חיפוש התשובות בפרק . אם התלמידים אינם מוצאים תשובות לשאלות , אפשר לבקש מהם להציע השערות מדוע החומר הזה חסר . ב . הקניית מיומנויות וכישורים התכנית מזמנת לתלמיד את האפשרות לרכוש במהלך הלימוד מיומנויות וכישורים מתחום הגאוגרפיה , וביניהן הפקת מידע ממקורות מידע שונים , ובכלל זה איסופו , ארגונו , עיבודו וניתוחו . אמצעי הלמידה המגוונים יוצרים סביבה לימודית עשירה ועדכנית . המידע מופיע בצורות ייצוג רבות : לצד הטקסטים שולבו מפות , שהן "כלי העבודה" המרכזי בגאוגרפיה , וכן שפע של תמונות , טבלאות , גרפים ודיאגרמות . בסביבה כזו המורה יכול להנחות ולכוון את התלמידים לפעילויות שונות המחזקות מיומנויות של אוריין מידע , כגון : זיהוי מקורות מידע , פיתוח אסטרטגיות חיפוש יעילות , ארגון ועיבוד המידע בהתאם לצרכים ולמטרות , מיזוג המידע החדש שהושג עם הידע הקודם , שימוש במידע לצורך פתרון בעיות , וכדומה . דפי מושגים אפשר להכין לכל מושג דף שבו התלמידים מסבירים וממחישים את המושג באמצעות תמונות , איורים , כתבות , מושגים נלווים , הבעת דעה , ועוד . הכנת דף מושג היא פעילות אקטיבית והתנסות מעשית חשובה בתהליך הלמידה . לתשומת לבכם : - חשוב להכין לתלמידים דף הכוונה ובו הצעות רבות לדרכים שונות להמחשת המושג . - לצורך הכנת הדף אפשר להשתמש במפתח המושגים , המכיל הפניות למרבית המקומות בספר שהמושג מופיע בהם . - אפשר לאסוף את דפי המושגים בקלסר כיתתי . - מדי שבוע אפשר להציג בפינת המושגים דף מוצלח במיוחד . - בעזרת דפי המושגים אפשר לחזור על המושגים שנלמדו .
|
|