עמוד:151

עיון מעמיק שאלות 9-8 ו , 14- מחדדות את ההבדל בין החכמה לכסילות ברוח הטבלה שלעיל . בפסוק 11 מבטיחה החכמה חיים ארוכים להולך בדרכה . מה הקשר בין דרך החכמה לחיים ארוכים ? החכמה יכולה להתפרש בכמה דרכים , ולפי הפירוש שנצמיד לה אפשר יהיה להבין מדוע בחירה בדרכה יכולה להשפיע על תוחלת חיי האדם . לפניכם כמה הסברים אפשריים למושג "חכמה" - : חכמה-מוסר . - חכמה - כישרון לעשות דברים . - חכמה - תורה . פרשנים רבים עסקו בחכמה והעלו פירושים מגוונים לסיבות שבזכותן בחירה בחכמה מביאה לחיים ארוכים . לפי פירוש רש"י ( שאלה , ( 10 החכמה היא חבישתן לעשות דברים . היא מביאה חיים משום שבעזרתה יכול האדם להתפרנס בכבוד ולזכות בעושר . לפי פירוש מצודת דוד ( שאלה , ( 11 החכמה היא התורה . היא מביאה חיים משום שזהו השכר המובטח למי שעושה מעשים טובים שהתורה מחנכת אליהם . השאלה מהי חכמה , זוכה להתייחסות גם בפרק עצמו - פסוק 10 אינו שייך לדברי החכמה , אלא הוא מציע תשובה לשאלה : "מהי החכמה " ? וקובע כי יראת ה' היא החכמה ( שאלה . ( 12 כדאי לשים לב שהגדרה זו של החכמה אינה נובעת מדמותה של החכמה בפרק , ואכן חוקרי מקרא רבים מזהים אמירה זו כשייכת לרובד מאוחר יותר של ספר משלי . נקודה נוספת לעיון היא ההנאה הכרוכה בחטא . מומלץ לפתוח אותה לדיון בעזרת שאלה . 13 האומנם מעשה אסור מסב עונג רב יותר מאותו מעשה הנעשה ברשות ? מדוע ? בנוסף , כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים לבחירה בדמויות נשים דווקא כמייצגות את החכמה ואת הכסילות ( היעזרו ב"משהו על ... נשים וחכמה" בעמוד . ( 264 משימת הסיכום מציעה לתת ביטוי יצירתי לחוויית החיים המתוארת בפרק . הפרק מתאר את הבחירה מנקודת המבט של "הדרך" - ההצעות שמתוכן אמור האדם לבחור . במשימת הסיכום מועתקת נקודת המבט אל האדם הבוחר . כיצד האדם חווה את המפגש עם הדרכים העומדות בפניו ? מהם הלבטים שמעסיקים אותו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר