עמוד:149

משלי ט : החכמה והכסילות " מקרוב ומרחוק" ( עמ' ( 260 בפרק זה מוצגות החכמה והכסילות כשתי דמויות נשים המזמינות אנשים להתארח אצלן ומציעות להם את דרכן . בפתח הפרק אנחנו מציעים לברר מהי החכמה על פי ספר משלי , דרך פסוקים שונים המזכירים אותה . פעילות זו מחדדת שה"חכמה" שנפגוש בפרק זה ובפרקים נוספים במשלי אינה זהה למשמעות המקובלת היום למושג "חכמה . " החכמה בספר משלי מופיעה במשמעויות שונות , כמו : חכמת המעשה ( הכישרון ליצור דברים , לעבוד ולהצליח , לשלוט ולשפוט , ( מוסר ( חיים של עשיית הטוב , ( תורה ( קיום המצוות , ( וכן יראת ה . ' הכסילות בספר משלי היא ההפך מחכמה ועל כן משמעותה - מטיפשות , עצלות ועד רשעות . בפרק שלפנינו הניגוד בין החכמה לסכלות הוא בעיקר במשמעות של הבחירה בין חיים של עשייה ביושר לבין חיים של תענוגות החטא . עם זאת , חשוב להכיר את הפירושים השונים , אפילו בתוך הספר עצמו ניתן באופן משני בפסוק 10 פירוש לחכמה כיראת ה . ' משלי ספר משלי שייך לספרות החכמה הדידקטית . סוג זה של כתיבה היה קיים בתקופת המקרא גם במזרח הקדום ( מצרים ומסופוטמיה . ( ספרות החכמה מתייחדת בכך שתכניה אוניברסליים ואין בה שום התייחסות לאומית . אין בה זכר לאף מאורע מהמאורעות מכונני הזהות שבהם עסקנו במהלך השנה ואין בה אפילו התייחסות לתורת ישראל . כדאי להתייחס לעניין זה במהלך הלימוד ודרכו לחשוף את התלמידים לכך שהתנ"ך אינו מקשה אחת אלא הוא מכיל סוגים שונים של כתיבה ודרכים שונות להתבונן על החיים . ספרות החכמה הדידקטית נועדה ללמד ולחנך וארבעת הפרקים שבהם נעסוק הם דוגמה טובה לכך . הפרקים עוסקים במעלת חיים ברוח החכמה על פני הכסילות , הם כוללים פתגמים ובהם עצות לחיים טובים וראויים , וכן אזהרות מפני דמויות שליליות והשפעתן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר