עמוד:139

דברים פרק א , פסוקים 46-19 נושאים לעיון מעמיק > 0 מ' ( 240 איך מיישבים מסורות שונות ! סיפור חטא דור המרגלים בספר דברים מסתמך ברובו על הסיפור כפי שהוא מסופר בספר במדבר , אך הוכנסו בו שינויים מהותיים . אפשר להעלות כמה הצעות להסבר ההבדלים כולם ו . 1 בספר דברים משתקפת מסורת שונה לסיפור . זו הצעה שהתלמידים עשויים להעלות , אבל אין צורך לפרט ולהסביר מהם המקורות השונים . למורה כדאי לדעת שספר דברים מציג מסורת דויטרונומיסטית ואילו ספר במדבר מציג מסורת כוהנית לסיפור . . 2 ישנה תפיסה הרמוניסטית ולפיה המסורות אינן סותרות זו את זו אלא משלימות זו את זו . האחת מציגה פרטים שאינם כתובים בסיפור האחר , אך בוודאי היו חלק ממנו . מקור אחד מפרט והשני חוסך בפרטים ; מקור אחד מדגיש היבט אחד ומטשטש היבט אחר . . 3 ייתכן כי ספר דברים שינה את הסיפור המקורי ( במדבר יג ) בשל תפיסת עולמו השונה . בדומה להצעה המובאת בסעיף מספר , 1 גם כאן נטען כי ישנן כמה מסורות לסיפור . אבל במקרה זה במסורת המאוחרת עיצבה האידיאולוגיה את הסיפור והוכנסו בו שינויים לאור האידיאולוגיה . דור של קטני אמונה בספר במדבר מצווה ה' על משה לשלוח מרגלים . בספר דברים העם מבקש זאת ממשה . הסתירה מעלה את השאלה : מי אחראי לרעיון שליחת המרגלים ? ( שאלה ( 21 ספר דברים מציג את בני ישראל כאחראים לשנות הנדודים הרבות במדבר . בני ישראל לא נתנו אמון בה' ולא שמו מבטחם בו כאשר ביקשו לשלוח את המרגלים . כדאי להדגיש את הניגוד שבין פתיחת נאומו של משה ובין בקשתם של ישראל לשלוח את המרגלים . בפתיחת הנאום מדגיש משה את נכונותו של ה' למלא את השבועה שנשבע לאבות העם ולהביא את בני ישראל לארץ כנען . נוצר ניגוד של ממש בין אמירה זו של משה ובין בקשת העם למרגלים . העם מביע חוסר אמון בשבועתו של ה . ' גם בהתייחסות למרגלים עצמם אין אזכור לתכונותיהם החיוביות כפי שמופיע בספר במדבר . בספר במדבר התייחסו לתכונות המרגלים לפני שהרשיעו , וכינו אותם נשיאי הארץ . בספר דברים , לעומת זאת , לאחר שנודע חטאם של המרגלים אין רואים אותם יותר בעין חיובית ( שאלה . ( 22

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר