עמוד:138

גם פירושו של ספורנו מבליט נקודה זו . על פי ספורנו , משה מזכיר את כל המקומות שבהם התרחשו חטאיהם של ישראל כדי להעביר את כובד האחריות לכתפיו של העם ( שאלה . ( 6 דברים פרק א , פסוקים 18-9 נושאים לעיון מעמיק ( עמ' ( 236 בפסוקים אלו חוזר משה על סיפור יצירת המערכת המנהלית והמשפטית של עם ישראל . הוא מתאר את מינוי השופטים העומדים בראש המנהל , ומינויים של השוטרים המסייעים לשופטים לממש את שנקבע בפסק הדין . הצורך בהקמת מערכת המשפט עלה בשל ריבוי עם ישראל . את הריבוי מייחס משה לה' ולרצון ההשגחה , והוא מדגיש שהעם כן ירבה וכן יפרוץ . בימי פרעה הייתה התייחסות שלילית לריבוי העם ( שמות פרק א . ( משה , לעומת זאת , מברך על הריבוי ומציע פתרון לקושי שנוצר בנשיאת העול השיפוטי של עם כה רב . הנושא הראשון העולה בנאומו האחרון של משה הוא הקמת מערכת המשפט . משה יכול היה לפתוח בנושאים רבים אחרים , למשל , כיצד יקיימו בני ישראל את הפולחן בארץ כנען , או כיצד עתידים הם לכבוש את הארץ ( שאלה . ( 14 אבל הוא בוחר לפתוח דווקא בחשיבותה של המערכת האמונה על הסדרת החברה הישראלית , משום שללא מערכת משפטית , ללא הנהגה היררכית , ללא שוטרים שאמונים על אכיפת גזר הדין , לא יוכל עם ישראל להתקיים . בנאומו מדגיש משה שהוא יצר את המערכת המשפטית ואינו מציין שעשה זאת בעצת יתרו , כפי שמתואר בספר שמות . ספר דברים , מתוך תפיסתו האידיאולוגית הדתית , מדגיש את קדושתו של עם ישראל ואת היותו עם נבחר . על פי תפיסת עולם זו , לא ייתכן שהמקור לייסוד מערכת המשפט של ישראל יהיה בעם זר ( שאלה . ( 12 המערכת היא מערכת היררכית שבראשה עומדת רשות מרכזית האחראית למנות לשופטים אנשים ששמם יצא לפניהם ומעמדם רם . הרשות המרכזית בוחרת שופטים , אך ערה לרצונו של העם ולרעיון שלפיו יש לייצג קבוצות שונות בתוך המערכת השיפוטית . השופטים אינם תוצר של מערכת חברתית אחת , אלא של כמה מערכות חברתיות שאינן תלויות אך ורק בהחלטתו של משה ( שאלה . ( 13 הרשות המרכזית אחראית לשפוט במצבים שבהם לא הצליחו השופטים להכריע בדין . השופטים נדרשים לשפוט את העם בצדק וביושר , ללא משוא פנים , בלי להעדיף את העשיר על פני העני או להפך ( שאלה . ( 14

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר