עמוד:131

בשונה מאמצעי השכנוע שאותם נוקט בלק , ובשונה מחזרתו של בלעם על חלק נכבד מדברי בלק , תשובתו של ה' היא קצרה , מדויקת ועובדתית ' "לא תלן עמסם לא תאר את-העם כי ברון הוא" ( פס' . ( 12 בלעם לא ילך לקלל את ישראל מסיבה פשוטה - העם הוא מבורך ואת הברכה שקיבל לא ניתן להסיר ( שאלה . ( 12 במשלחת השנייה בלק שולח לבלעם את הנכבדים שבשריו כדי לשכנעו לקלל את ישראל . משלחת זו מציעה לבלעם טובה אישית עבור קללת ישראל ( שאלה . ( 13 בלעם לא נענה להצעת השוחד ופונה שוב לה . ' הפעם ה' אומר לבלעם שהוא יכול ללכת עם שרי מואב אך מצווה עליו לקיים את דבר ה . ' במדבר פרק כב , פסוקים 35-21 נושאים לעיון מעמיק ( עמ' ( 221 הדברים החשובים סמויים מן העין ה' מאשר לבלעם לחבור לשרי מואב וללכת אתם , כל עוד יקיים את אשר יצווה עליו ה . ' תגובתו של ה' להליכתו של בלעם תמוהה מאוד - מדוע כועס הי על הליכתו של בלעם ? על פי פירושו של הרמב '' ן , בלעם הלך עם השליחים ולא הבהיר להם שאין בכוונתו לקלל את ישראל , אף על פי שהולך הוא עמם , ועל כך כעס אלוהים . שרי מואב חשבו שבלעם הצטרף אליהם כדי לקלל את עם ישראל , ולכן התעורר חרון אפו של ה' ( שאלה . ( 21 אפשרות אחרת היא שה' ניסה את בלעם , ובלעם לא עמד בניסיון . בפעם הראשונה אמר ה' לבלעם לא ללכת עם שרי מואב וזו הייתה החלטתו . בפעם השנייה שרי מואב מבקשים מבלעם בבירור שיקלל את עם ישראל , וה' מתגלה אליו ומתיר לו להצטרף אליהם רק לצורך הליכה עמם . בקשתם של שרי מואב הייתה שבלעם יצטרף אליהם לשם קללת ישראל . בלעם העדיף לפרש פרשנות חלקית את דברי השליחים ואת מלוא המשמעות הטיל על הליכתו עמם ולא על בקשתם לקלל את עם ישראל . סיפור אתונו של בלעם מתאפיין בשלמות מבנית . הוא בנוי בדגם השלושה-ארבעה . שלוש פעמים מתרחשת אותה הסיטואציה ובפעם הרביעית הסיטואציה משתנה ואתה גם המהלך כולו . שלוש פעמים המלאך ניצב בדרך , שלוש פעמים האתון סוטה מפני המלאך ושלוש פעמים מכה בלעם את האתון . שיא העלילה מתרחש כאשר המלאך מתגלה לבלעם וחושף לפניו את הסמוי מעיניו ( שאלה . ( 29 אתונו של בלעם היא סמל ללבטיו של בלעם עצמו . היא נתונה בין שני אדונים , בין מלאך ה' הניצב מולה ובין חרבו של בלעם אדונה . בלעם עצמו נתון אף הוא בין הפטיש לסדן , מחד גיסא לוחץ עליו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר