עמוד:126

ההכרה מעצבת את ההוויה סיפור נחש הנחושת גם הוא מסיפורי התלונה של בני ישראל במדבר . לעומת סיפורי תלונה אחרים שבהם מתפללים משה ואהרון לה' לאחר ששמעו את התלונה ( במדבר פרק כ , ( בסיפור זה , מיד לאחר התלונה מגיעה המכה , ותחינתו של משה בפני ה' מגיעה רק לאחר העונש . ייתכן שאפשר להסביר את עונשם המיידי של העם במצב הכללי שבו הם נמצאים . המנהיגים מצפים מהעם לקבל אחריות למעשיהם , וכן גם לתלונותיהם . ייתכן כי הלקח שבני ישראל לומדים כאן הוא שגם על כפירה בעיקר משלמים . בני ישראל אינם עוד העם הצעיר וחסר הניסיון שהיה כשיצא ממצרים . עתה זהו עם למוד כאב וצער , אבל גם יודע נסים ותשועות . רגע לפני הכניסה לארץ מצפים המנהיגים מהעם שלא לכפור בעיקר , ללמוד להודות על שנעשה עבורם , ולהתמודד בעצמם עם מצבים קשים בלי ליפול לייאוש . עונשו של העם משקף את תלונתם . טענת העם הייתה שהנה עזבו את מצרים ומגיע אליהם המוות דווקא במדבר . כעונש , מממש ה' את המצב הקיצוני שתיארו , ואשר יגורו בא להם - מוות במדבר ( שאלה . ( 12 המסר המובע בפסוקים אלו הוא שיש השפעה עצומה לפירוש שאנו נותנים לחיינו ולדרך שבה אנו רואים אותם . בני ישראל ראו את חייהם במדבר בעין שלילית ועגומה ובכך שינו את המציאות לרעתם . נחש ממית ונחש מחיה לנחש תפקיד מרכזי בסיפור יציאת מצרים והנדודים במדבר ( ראו שמות ד , . ( 7 הנחש שימש דמות מרכזית בפולחן בקרב עמי המזרח הקדום וגם כקרב עם ישראל ושכניו . בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו דמויות של נחשים על כלים פולחניים ובמקדשים . בחפירות תמנע , למשל , התגלה נחש עשוי מנחושת ששימש בפולחן שבטי מדיין . ידוע גם שבמצרים הקדומה ובכנען ייחסו לנחש תכונות של אל . לנחש הנחושת היה תפקיד הומיאופתי . הנחשים , השרפים ( הנקראים כך בשל תחושת השרפה בגוף שיוצר ארסם , ( מכים את ישראל מכה קשה ואילו אותו השרף מנחושת הוא-הוא המרפא את העם . פסוקים אלו משקפים עיקרון הומיאופתי שלפיו הגורם למחלה יכול גם להביא לה מזור ( שאלה . ( 13 על תפקידו של הנחש בפולחן הישראלי אפשר ללמוד מסיפור נחש הנחושת בספר מלכים ב פרק יח . חזקיהו המלך , אשר ביצע רפורמה דתית מהפכנית ביהודה , שובר את נחש הנחושת לרסיסים מכיוון שהעם סוגד לו כאילו היה אל . הרפורמה הדתית שמבצע חזקיהו מבטלת את ההכשר ( הלגיטימציה ) של פולחן הנחשים ביהודה ( שאלה . ( 14 הפרשנים המסורתיים התייחסו לנחש הנחושת לא כאל כלי פולחני אלא כאל סמל לקיומו של האל ולאמונה בו . על פי פרשנות זו , הנחש כשלעצמו אינו אל , אלא ייצוג של ה . ' כאשר איש מבני ישראל הביט בנחש , הוא הביט דרכו בעצם כלפי שמים , אל הקב"ה ( שאלה . ( 15

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר