עמוד:105

קריאת תמונות עמי , 176 "המרגלים , " אהובה קליין כדאי להשוות בין ציורו של דורה הנושא את השם "המרגלים" ( בעמ' ( 179 ובין ציור זה של אהובה קליין . ציורה של קליין משרה אווירה אופטימית וחיובית לעומת ציורו של דורה המשרה אווירה דרמטית . בשני הציורים ניכר כובד משקלו של פרי הענבים על כתפי המרגלים , אך דורה מיטיב לתאר משא כמעט בלתי אפשרי שכמעט מביא לקריסה ואילו אצל קליין , שיתוף הפעולה בין המרגלים מקל במעט על המשא , עד כדי כך שנראה כאילו הם רוקדים בחזרתם למחנה ישראל . בציורה של אהובה קליין מובלטת האפשרות למתן פרשנות חיובית לאשכול הענבים , פרשנות שאינה באה לידי ביטוי בסיפור המקראי . אשכול הענבים יכול היה לשמש סמל לפריון הארץ שאותה עתידים לרשת בני ישראל ולא כך בחרו המרגלים לפרשו . הם ראו באשכול סמל לאוכלוסיית הענקים היושבת בארץ ולאיום הנובע ממנה . עמי , 179 "המרגלים , " גוסטב דורה מבין הדיווחים הרבים שדיווחו המרגלים למשה ולעם , בחר דורה לשים במרכז את אשכול הגפן מכיוון שהוא הסמל המובהק לסיפור המרגלים . במרכז הציור ניצבים המרגלים ומתוארת תנועתם לעבר מחנה ישראל הנמצא באופק . תנועת המרגלים באה לידי ביטוי בתנוחת הליכתם , בגביהם הכפופים תחת הנטל ובידיים הנשואות מעלה . נראה כי דורה מתאר את שיבתם של המרגלים לעם לאחר מסע התיור . ניכרת התנועה של המרגלים לעבר העם . במרכז הציור ניצבות שמונה דמויות . על גבעה קטנה ובולטת ניצבים שני מרגלים הנושאים במאמץ לא קטן ( לפי השרירים הבולטים בגב ובידיים ) את האשכול הענק ונראה כי הם מטים לנפול ( לפי מנח רגליהם . ( מסביבם ניצבות כמה דמויות נוספות ( יש להניח שאלו מרגלים נוספים ) וגם הן נמצאות בתזוזה ובתנועה לעבר העם היושב באופק . שש מתוך שמונה הדמויות עומדות בכפיפה ורק שתיים מהן פוסעות ביציבות המשרה כוח וביטחון - אולי אלה הם כלב בן יפונה ויהושע בן נון . < בהקשר זה כדאי לשאול את התלמידים מי מהדמויות הן כלב בן יפונה ויהושע בן נון ! המרגלים ניצבים במישור הקדמי של הציור והם גדולים ובולטים . לעומתם , העם נראה מרחוק וממלא תפקיד שולי יותר בציור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר