עמוד:97

קריאת תמונות גוסטב דורה , "ויפן ... משה מן ההר" ( עמ' ( 159 דורה מתייחס לאותו פסוק שאליו מתייחס אבל פן , אבל תמונותיהם שונות , ולא רק משום שזהו ציור בשחור-לבן . הדמות מופיעה בשלמותה . איש זקן , בעל שער ארוך , עטור זקן , בגדו מתנופף ויוצר תחושת סערה בדומה לברק בשמים . ידו האחת מונפת למעלה ובידו השנייה הלוחות הכתובים , שפת הגוף שלו משדרת נחרצות . משה עומד על ההר , מעל לאנשים העומדים למטה , וברקע השמים ורמז לסערה - גרמי השמים משתתפים במתרחש . ההר , דמותו של משה , הלוחות והקרניים - מוארים . הרקע והאנשים- כהים . דורה מדגיש את הדרמטיות שבאירוע ; החלקים המוארים מול אלה החשוכים , וכן הקווים האלכסוניים מוסיפים ליצירת הדרמה . הקרניים הארוכות על הראש הן חלק מהדמות , ואולי הפכו לחלק מן האישיות . < שאלות למחשבה : - במה מאופיין משה של דורה ? - כיצד מגיבים האנשים העומדים למטה משמאל ? מה הם מוסיפים לדמות ? - האם הציור מבשר על הסערה המאיימת לפרוץ עם רדתו של משה מן ההר - ? האם תחושת הקדושה עומדת להשתנות ? - האם החושך עומד להשתלט על האור ? - האם משה מושפע ממה שקרה למעלה , על ההר , או ממה שקורה למטה ( מעשה העגל ) ? ליליין , '' משה שובר את לוחות הברית" > עמ' ( 162 זהו ציור בשחור-לבן . ההתרחשות - רגע לפני שבירת הלוחות . במרכז התמונה דמותו של משה , הדומה לנסיך מצרי . זקנו שחור ( הדמות בחיצוניותה מזכירה את הרצל , ( מבטו הזועם מופנה כלפי מטה , גופו שרירי , צעיר , נועל סנדלים וידיו מונפות מעלה בתנועה ( טעונה ) העומדת לנפץ את לוחות הברית . לצדו של משה והרבה מתחתיו , בצדה השמאלי של התמונה , עומד יהושע המכסה את פניו עם כפות ידיו הפתוחות , ואפשר לראות את המתח בכל אצבע ואצבע . בצד שמאל בתחתית התמונה והרבה מתחת למשה וליהושע - עומד העם . ברקע מאחור נותר הר נבו , ומעל הדמויות שלוש אלומות אלכסוניות של קרני אור הנחתכות בגובה הדמויות . להר ולקרני האור - קצוות מחודדים . יש פה כניעה כלפי מעלה . משהו קשה בדמויות וברקע , משהו כועס , רותח וחותך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר