עמוד:95

הסיפור על זמרי בן סלוא וכזבי בת צור הצגת הסיפור המקראי ( במדבר פרק כה ) ככתבה עיתונאית מטרתה לשוות לסיפור המקראי ממד אקטואלי . זהו סיפור שבו נרצחו שניים - זמרי ( שהיה נשיא בית אב לשמעוני ) וכזבי בת צור - בשם אמונה דתית . המספר המקראי מצדיק את המעשה , שכן הוא מציין שלאחר הרצח המגפה פסקה . כלומר : בכוחה של פגיעה במקור החטא להפסיק את העונש . סיפור רצח המנהיג החרדי דה-האן רצח דה-האן נעשה בשם האידיאולוגיה . דה-האן נרצח בשל דעותיו האנטי-ציוניות ובשל קנאותו לדעותיו , קנאות שהפחידה את המחנה הציוני בעל הדעות המנוגדות . דה-האן , בקנאותו לערכיו , ראה במחנה האחר סכנה גדולה אך הוא היה במיעוט . האם מותר היה לרוצחו ? האס הפתרון לדעות מנוגדות הוא רצח ? ואם המצב היה הפוך - האם לדה-האן הייתה זכות לרצוח אנשים מן המחנה האחר ? לאילו תוצאות מובילה הקנאות ? מהו המחיר שמשלמים על קנאות ? בשני הסיפורים אנשים נרצחים מתוך קנאות דתית ורעיונית , מתוך חוסר יכולת של צד אחד לקבל את הדעות ואת האמונות של הצד האחר , ומתוך החלטה של צד אחד לשלול מן הצד האחר את זכותו להחזיק בדעותיו ובאמונותיו . השאלה - האם יש מצבים בחיי עם שמצדיקים התנהגות קנאית כדוגמת רצח ? בבחירה בין עם ואדם - היכן נמצא הסיפור של מעשה העגל ומה סיפור זה הוריש לנו כעם בנושא הקנאות ? " אל תקרא לי עם" בשירו של שלום חנוך קיימת הכרעה ברורה בין להיות עם ובין להיות אדם . קודם אדם ואחר כך עם ! הכתובת על הקיר הזהירה : "ישמור אותי האל מפני האמונה . " יש פה שימוש אירוני בביטוי " אלוהים ישמור" י בדרך כלל כוונת הביטוי לומר שבעזרת האמונה באל , האל ישמור עלינו . ואילו בשיר נ ^ מר , אלוהים ישמור עלינו מפני האמונה בו . כנגד אילו דברים הנעשים בשם האמונה מזהיר השיר ? מדוע הדובר אינו רוצה להיות חלק ממה שנקרא "עם ? " השיר התפרסם על גבי תקליט שנתיים לאחר רצח רבין . איזו משמעות קיבל השיר בעקבות הרצח ? כל דור ועגל הזהב שלו עגל הזהב בימינו הפך ביטוי לריצה אחרי הבלים , אחרי החיים הגשמיים . הידיעה בעיתון "מעריב" על עגל הזהב שהוצב בוואדי הסמוך למלון הנסיכה באילת והחגיגות סביבו , הם בוודאי בעיני רבים ביטוי לאותו רעיון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר