עמוד:79

שמות פרק כ , פסוקים 18-1 נושאים לעיון מעמיק ( עמ' ( 148-144 עשרת הדיברות נעסוק כאן בכמה דיברות ולא בכולם . פסוקים - 3-2 דיבר אחד או שניים ! " אנכי ה' אל י היך אשר הוצאתיך מאלץ מצרים מבית עבדים" " לא-יהיה לך אלהים אחרים על-פני " . בשני הפסוקים הללו - האם מדובר בדיבר אחד או בשניים ? בפסוק הראשון חסרה תביעה . האם הוא יכול לשמש כדיבר ? הפסוק הראשון הוא נוסחה חגיגית המציגה את האל . לאחר הנוסחה באה ההוראה . ההכרזה משמשת כהנמקה לצו המעשי . הנוסחה מכילה את מקור הסמכות להצגת האיסור לעבודת אלילים . הצגת האל ( שאלה ( 11 מדוע האל מציג את עצמו "אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים" ולא כבורא עולם ? הצגת האל כבורא עולם מדגישה את כוחו של האל ואת קיומו האוניברסלי . אירוע יציאת מצרים קשור ביחסים המיוחדים ובקשר המיוחד בין אלוהים ובין ישראל . ברור אפוא שבברית בין אלוהים ובין ישראל יוזכר אירוע הקשור בשניהם ( ולא אירוע עולמי . ( האל שהוציא ממצרים למילה "להוציא" - "הוצאתיך , " שני הקשרים , שמהם עולים שני פירושים . ההקשר האחד נוגע ליציאה מעבדות לחירות , ולפיו הפירוש הוא - "לשחרר . " ההקשר השני נוגע לעלייה ולהתנחלות , כלומר , להעלות לארץ המובטחת ולסייע להתנחל בה . הצגת אלוהים כמי שהוציא את בני ישראל ממצרים יכולה לרמוז על שני ההקשרים - לשחרר ולהעלות , למרות שהכתוב מדגיש את השחרור " מבית עבדים . " הפירוש הכפול מרחיב ללא ספק את הנוסחה החגיגית המציגה את אלוהים . האיסור לעבוד אלוהים אחרים האיסור "לא יהיה לך אלוהים אחרים" - האם הוא צו האוסר על אחזקה של אלוהים אחרים ועבודתם במקביל לעבודת ה' או שיש כאן איסור על הכרה באלוהים אחרים והדגשה על בלעדיות האל ? עבודת אלים אחרים זוהי עבודת אלילים המכונה "עבודה זרה , " שכן במקרא מופיעים הצירופים " אל זר" ( תה' מד , ; 21 פא , , ( 10 "אל ( הי ) נכר" ( דב' לא , ; 16 תה' פא , , ( 10 ו"אל אחר" ( שמות לד , . ( 14

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר