עמוד:71

כדאי לשאול את התלמידים אם הם מכירים מערכות משפטיות אחרות , כדוגמת אלה הפועלות כתנועות הנוער או בבית הספר . כיצד מערכות אלו פועלות ? האם אלו מערכות היררכיות ? האם במערכת ההיררכית עומד איש אחד המנהל את המערכת כולה ? שמות פיק יח , פסוקים 12-1 נושאים לעיון מעמיק ( עמ' ( 127 " שלח - לחמך f : : - על ^ -פני ?? : המים T - כי ברב • הימים T - תמצאנו / ' -.- T : בלימת פסוקים אלו מומלץ לדון בכיתה בנושא השמועה . שאלת פתיחה שכדאי להעלות היא : האם לשמועות יש השפעה ? השמועות מהדהדות בעולם לטוב ולרע . שמועות בעלות תוכן שלילי כדוגמת "לשון הרע" יכולות לפגוע באדם פגיעה קשה . שמועות חיוביות על אדם יכולות לקדם אותו ולהועיל לו . הביטוי "שלח לסמך על ? - ני המים כי-ברב הימים תמצאנו" ( קהלת יא , ( 1 מכוון לעשיית מעשה אשר רק לאחר ימים רבים בא גמולו החיובי . אדם אשר עושה מעשה שאי אפשר לדעת את תוצאותיו מראש , אבל יש סיכוי שמשהו יצמח ממנו , יזכה ברבות הימים לגמול או להבנה לשם מה ביצע את המעשה . בשמות פרק יח שומע יתרו שמועה : "וישמע יתרו" ( פסי . ( 1 המונח "שמיעה" מקשר בין האירוע בפרק זה לאירועים אחרים שהתרחשו ( שאלה . ( 5 יתרו שומע שמועה ומפנים אותה , הפנמת השמועה מעוררת אצלו שינוי מהותי . בכל ערב ובכל בוקר נאמרת תפילת י שמע ? ק \ ראל . השמיעה עוזרת לאדם להפנים את ייחודו של ה' בעולם : "ה' אלהינו ה' אחדי' ( דבריםו , . ( 4 המדרש במסכת זבחים מציג אפשרויות שונות לתוכן השמועה . האחת מכוונת אל העבר ואל האירוע המכונן 1 יציאת מצרים וקריעת ים סוף , והאחרת עוסקת באירוע שעוד עתיד להתרחש ? . מתן תורה בהר סיני . זוהי אפשרות מעניינת מכיוון שבבסיסה עומדת ההנחה שגם לאירועים גדולים שעדיין לא התרחשו יש השפעה על המציאות . שני אירועים אלו עיצבו את דמותו ואת מהותו של עם ישראל . יתרו שומע על אירועים אלו ( על פי המדרש ) ומשתתף אף הוא בעיצובו של עם ישראל - הוא יוזם את הקמת המערכת המשפטית ההיררכית של ישראל . אחת ממטרותיו של אלוהים בביצוע מכות מצרים הייתה להפיץ את שמו בעולם . באמצעות סיפורו של יתרו אנו למדים כי מטרה זו אכן הושגה . השמועה על כוחו של ה' ועל עוצם ידו הגיעה אף לשבטים שחיו מחוץ לגבולות מצרים והשפיעה על יחסם כלפי עם ישראל וכלפי אלוהים . ( שאלות . ( 8-7

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר