עמוד:57

גיבורי הסיפור מיהו גיבור הסיפור ? אלוהים ? משה ? העם ? פרק יד מסתיים בפסוק : "וייראו העם את-ה' והאמינו בה' ובמשה עבדו . '' ( פסוק . ( 31 על פי פתיחת הפרק , מטרת הסיפור להביא לידיעתם של המצרים את קיומו ואת כוחו של אלוהים . על פי הסיום - מטרתו להראות לעם שהאל מביא את הניצחון , שהאויב מושמד בידי האל , וכך לגרום לעם להאמין באלוהים ובמשה עבדו . התיאורים המפורטים - של הצבא המצרי , של תגובת העם ושל מעשי הישועה של אלוהים - מטרתם לפאר את חלקו של אלוהים בסיפור . הפעלים בסיפור הקשורים לניצחון , מיוחסים ברובם לאלוהים " ? . ויולן ה' את-הים .. וישם ^ ת-הים ... וי ^ קף ה' ... ויהם ... ויסר ... וינער ה' ... ויושע ה' " ... ( יד , . ( 30-21 מעשיו של משה נעשים גם הם על פי צו אלוהים . מהו חלקם של בני ישראל בניצחון ? היבט זה אינו מופיע בסיפור . מלכתחילה המספר איננו מתאר מלחמה מציאותית אלא מלחמה שהחלק האלוהי , הנסי , העל-אנושי בה - הוא העיקר . למרות זאת לפנינו סיפור המתנהל במקום מסוים , בזמן מסוים ויש לו רצף עלילתי . < היבט זה יש להדגיש אם עוסקים בהשוואה בין הסיפור ובין שירת הים . העדר החלק האנושי שבסיפור , מלבד תיאור הבהלה הרבה שאחזה בעם ( יד , , ( 12-10 הביא את חז"ל לספר את סיפור נחשון בן עמינדב . סיפור זה ממלא פער ביחס להתנהגותם של בני ישראל , אך הוא גם מגדיל את הנס והישועה מול קטנות האמונה , הפחד והאימה בקרב כל בני ישראל ( מלבד אחד מהם . ( מכל אלה עולה שגיבור הסיפור הוא אלוהים . שמות פרק טו , פסוקים 11-1 ( שירת הים - חלק ראשון ) " מקרוב ומרחוק" > עמ' < 96 מה בין שירה לקטע מידע ן שני הטקסטים עוסקים בקן , ובציפור . השיר מבטא תחושות ואין בו אמת מדעית . מובעת בו התפעלות לנוכח יצירת חיים חדשים . מהביצה עומד לבקוע אפרוח . הדובר כמו רואה את האפרוח שבתוך הביצה ואף משתף אותנו ביצירת החיים . קטע המידע עונה על שאלות אינפורמטיביות הקשורות בקן ובקינון : מהן צורות הקן ומה גודלו ? מתי משתמשות הציפורים בקן ? מה תפקיד הקן ? היכן מקימות הציפורים את הקינים ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר