עמוד:45

t כדאי להשוות בין הציור של מכת הצפרדעים בעמי 62 ובין הציור בעמי , 63 ולשאול את התלמידים איזה מבין הציורים ממחיש לדעתם את המכה טוב יותר ! מהם ההבדלים בין הציורים ! בציור בעמ' 62 ניכרת מריחת הצבע על הבד וניכר באמצעותה תהליך העבודה , לעומת הציור בעמ' 63 שבו התהליך האמנותי נסתר מעיני המתבונן . בעמ' 62 אין תיאור של מרחב מסוים שבו שורצות הצפרדעים , ואילו בעמ' 63 מתואר מרחב הארמון . שמות פרק ח , פסוקים 28-12 נושאים לעיון מעמיק > עמ' ( 65 מתגבר והולך ? ., המכה הבאה בתור היא מכת הכינים אשר פוגעת באופן ממשי ופיזי בגופם של בני האדם ובעלי החיים במצרים . ניתן לראות גם בזאת עליית מדרגה . לעומת המכה הקודמת , שבה נכנסו הצפרדעים לבתיהם של המצרים , במכה הזאת תוקפות הכינים את גופם של המצרים ממש . בשלב זה , החרטומים אינם מסוגלים עוד לחולל את המכה כפי שעושים משה ואהרון ומובן שגם אינם מסוגלים להסירה . אין פלא שבשלב זה הם מודים לראשונה כי אצבע אלוהים בדבר ( שאלה . ( 19 המכה הבאה שירדה על מצרים היא מכת הערוב , המכה הראשונה שעליה נכתב שלא פגעה בארץ גושן . עקב המכה הקשה מוכן פרעה לאפשר לבני ישראל לזבוח לה , ' אך כתוך ארץ מצרים ולא במדבר . משה מסרב להצעתו של פרעה ואומר שפולחן ה' נעשה באמצעות הקרבת פרים - בעלי חיים הנחשבים לאלים במצרים . מטרתו של משה להוציא את ישראל ממצרים , אך בפני פרעה הוא משתמש בטיעון מוצדק שאין לעורר את חמת העם המצרי על בני ישראל ( שאלה . ( 22 טיעון זה של משה ועוצמתה של מכת הערוב גורמים לפרעה לאשר את יציאת בני ישראל ממצרים בתנאי שמשה ואהרון יעתרו בעדו בפני האלוהים . זו הפעם הראשונה שבה מבקש פרעה רחמים מאת ה' ועל כן השורש המדגיש מהפך זה בלבו של פרעה והכרתו באלוהי ישראל , חוזר שלוש פעמים ( שאלה . ( 23 בשלב זה התלמידים הרחיבו את ידיעתם על מכות מצרים , ואפשר להשוות בין המכות ולהראות את ההתעצמות ממכה למכה ( שאלות -20ג . ( 2 מכות מצרים אינן עשויות מקשה אחת וסדרן אינו אסוציאטיבי . יש קשר בין מכה למכה ויש הדרגתיות . מכת דם פוגעת בבסיס החיים של מצרים - במים . מכת צפרדע פוגעת ביבשה , ולמעשה , ממש בתוך ביתם של האנשים . מכות כינים וערוב פוגעות ישירות בגופם של האנשים ושל בעלי החיים . הפגיעה מתרחבת , מפגיעות חיצוניות לפגיעות פנימיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר