עמוד:41

לסירוב . פרעה הביא את עצמו למצב שבו אינו יכול אלא לסרב לבקשתו של משה . ולכן , חמש הפעמים האחרות שבהן מקשה ה' את לבו של פרעה הן רק ביטוי לבחירתו של פרעה מלכתחילה . אבל , יש לתת מקום לתשובות אשר אינן מצדיקות את מעשהו של ה , ' ולטענות כי הכבדת לבו של פרעה , מניעת הבחירה החופשית והענשת כל מצרים , אינן מוסריות . האם יש לאדם בחירה חופשית ? ( ראו "משהו על ... בחירה חופשית" בעמ' ( 56 יש מקום לפתח דיון שייגע אישית בתלמידים : האם הם מרגישים שיש מעשים שעשו מבלי שיכלו לשלוט במעשיהם ? האם אדם נולד עם תכונות מסוימות שאין לו דרך לשנות אותן ? האם הגורל של האדם נקבע מראשי האם אנחנו יכולים להשפיע על גורלנו ? כיצד יכול אדם להשפיע על גורלו ? על פי הרמב"ם , לאדם שליטה גורפת על חייו ובחירה חופשית אמיתית . אדם קובע לעצמו אם יהיה צדיק או רשע . אם יעשה מעשי חסד או מעשי נבלה . הרמב"ם מבסס את טיעונו על דברי הנביאים , שהרי לפי מוסר הנביאים בני האדם נענשים לפי מעשיהם . גם בנוגע לפרעה טוען הרמב"ם שהייתה זו בחירתו שלו לנהוג ברשעות כלפי ישראל ועל כך נענש . במחשבה עמוקה יותר אפשר לומר כי חזרה בתשובה מקורה בהחלטה פנימית לשנות את הדרך הרעה . החלטתו של פרעה מלכתחילה הייתה לשעבד את ישראל , ולכן גם בהמשך לא יכול היה באמת לשחררם - זוהי הכבדת הלב האלוהית . שמות פרק ז , פסוקים 13-8 נושאים לעיון מעמיק ( עמ' < 58 מופתים בפסוקים אלו מתחולל קרב קוסמים בין משה ואהרון ובין חרטומי מצרים . נושא הקרב הוא מי חזק יותר , או למי יש אלים חזקים יותר . גם משה ואהרון וגם חרטומי מצרים מעוניינים להוכיח כי הכוח המאגי הוא ברשותם . הפרשן אברבנאל מעלה שאלה לגיטימית 1 מדוע שירצה פרעה לראות את המופתים של משה ואהרון ? הרי הוא ציווה עליהם לעזוב את הארמון ? ( שאלה . ( 11 על שאלה זו עונה יפה המדרש בילקוט שמעוני ( שאלה ( 15 האומר שפרעה רצה להתגאות כחרטומי מצרים ובכוחם למול משה ואהרון ולכן ביקש מהם מופת ולא ידע שכוחם גדול משלו . בתגובה לבקשת פרעה משליך אהרון בפשטות את מטהו וזה הופך לתנין . לעומתו נדרשים חרטומי מצרים להתכנסות החכמים והמכשפים וללחשיהם בכדי להפוך מטות לתנינים ( שאלה . ( 13 לא די בזאת , אלא שמטהו של אהרון בלע את מטות החרטומים . באמצעות מעשה קסם זה הוכיחו משה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר