עמוד:32

על שאלות אלה אפשר לענות עכשיו - כהשערה או כדעה , וגם בהמשך - כאשר נבחן את מערכת היחסים בין משה לאהרון . לסיכום : העיסוק בספקות של משה ובתשובות האל חושפות את גודל השליחות העומדת בפני משה ואת הקושי שהתפקיד טומן בחובו . כמו כן , עולות שאלות הקשורות במנהיגות וכמנהיגים , בשליח ובשולח , בתוקף ובסמכות , בבשלות המנהיג והמונהגים , באמונות ובספקות . על משה מוטלת שליחות שהיא תפקיד למשך כל חייו . ספקות הם חלק מתהליך קבלת המנהיגות ואולי הכרחי שהמנהיג ישאל את עצמו את השאלות לפני קבלתו את התפקיד , גם אם ברור לו שלא יוכל להתחמק ממנו . התנהגותם של זקני ישראל - "הן לא יאמינו לי " .,, ( שמות ד ( 11 , בפרק ג , 18-16 אומר האל למשה : "לן ( אספת את-זקני ^? ראל ... לשמעו לקלן - " בפרק ד , 1 משה אומר לאלוהים . ? והן לא-יאמינו לי . " ערעורו של משה על דבר האל הביא את הפרשנים לשאול למה התכוון משה . לדעתם , משה אינו מערער על אלוהים אלא מתכוון לומר משהו מהותי יותר על התנהגותם של זקני ישראל - שותפיו לתפקיד ( שאלה . ( 2 שליחותו של משה תהיה ארוכה , קשה ומתישה . משה מצביע על תופעה שעתידה לקרות , כאשר המנהיג ימצא את עצמו נעזב על-ידי שותפיו לתפקיד . < מדוע לעתים קרובות המסייעים למנהיג נוטשים אותו לאחר זמן ! בדרך כלל אנשים מתלהבים בתחילת הדרך לקבל על עצמם אחריות ותפקידים . זה מחמיא , זה אולי מרתק , נותן תחושה של כוח ושל חשיבות , ומעלה את קרנם בעיני סביבתם . אך עם הזמן , בעיקר כאשר עולים קשיים , אנשים נוטים לסגת מהיענותם הראשונית , והמנהיג נשאר לבד . לעתים האנשים שהיו לצדו של המנהיג מגלים שהמשימות דורשות מהם הרבה זמן וכוח , ועוזבים אותו . < התלמידים יכולים להביא דוגמה מחייהם . פעמים רבות ילדים מציעים עצמם לתפקידים , ואכן נבחרים למלא אותם , אך לאחר מכן אינם מוכנים להשקיע מזמנם וממרצם בתפקיד החדש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר