עמוד:23

סיפור הצלת משה - חוויה מעצבת לידתו המופלאה של גיבור היא מוטיב שחוזר בסיפור המקראי . סיפור הצלת משה נכלל באותם סיפורים , אך בשונה מהם אין זה סיפור על לידה מופלאה שהאל מתערב בה , אלא סיפור הצלה . הקושי בלידה , או במקרה זה בהצלה , מעניק משמעות לחייו של הגיבור . אפשר לראות זאת כחוויה מעצבת . לא כמקרה ניצל משה r הוא ניצל כדי להציל את עמו ו זוהי משמעות חייו . הלידה או ההצלה הן מכוחו של האל , והחיים - בשליחות האל . חוויית ההצלה הפרטית מעניקה למשה את אישיותו כמציל לאומי . בהסבר של "המדרש הגדול" לשם "משה" '' - משה אותם והוציאם ממצרים - ' מודגשת נקודה זו ( שאלה . ( 7 שמות פרק ב , פסוקים 22-11 נושאים לעיון מעמיק ( עמי < 26-25 דמותו של משה בפרק ג עתיד משה להתמנות לתפקיד . השאלה מדוע דווקא הוא נבחר לתפקיד עשויה לעלות , והיא אכן מוצדקת , שכן אין מכירים אותו . יציאת משה אל אחיו היא הזדמנות להציג את דמותו ולבחון את אישיותו ואת התאמתו לתפקיד . על השאלה מדוע דווקא משה נבחר לתפקיד אפשר לענות באמצעות סיפור שלושת הסכסוכים שמשה מתערב בהם . שאלה נוספת שעשויה לעלות היא מדוע המספר המקראי , שבדרך כלל מקצר כתיאורו , מספר הפעם שלושה סיפורים ואינו מסתפק באחד ? במילים אחרות : מה מוסיף כל סיפור על הסיפור שלפניו לדמותו של משה ? ( שאלה ( 17 הסכסוך הראשון - איש מצרי מכה איש עברי השאלה - "מה היה המניע של משה להתערב בסכסוך ? "עשויה להישאר ללא מענה ? האם התערב כי נעשה מעשה עוול , או כי פגעו באחד מבני עמו " ) איש-עברי מאחיו . ?( " האם הוא מתערב ממניעים לאומיים או ממניעים אחרים ? הריגת המצרי ודאי לא תיחשב למשה כנקודת זכות ואף יכולה להעיד על פזיזותו ועל מזגו החם . אילו הסתפק המספר רק בסיפור הזה , היו השאלות ששאלנו נותרות פתוחות . הסכסוך השני - שני עברים ניצים לאחר הריגת המצרי , סביר להניח שמי ש"הסתבך" - ייעלם מן הזירה ויימנע מלהתבלט . המפתיע הוא שמשה מתערב בסכסוך בין שניים מבני עמו תוך שהוא מסכן את עצמו ( אגב , בני עמו מסוכנים לו , לא פחות מן המצרים . ( סיפור זה מחזק את מעלותיו של משה שעליהן הצביע הסיפור הראשון ומבהיר שהמניע שלו אינו נובע משנאת המצרי או מהזדהותו עם העברי . פנייתו של משה אל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר