עמוד:13

בדרך כלל אין בספר הלימוד הוראות מפורשות על דרך העבודה השיתופית . הדבר מאפשר לבנות את תהליך העבודה על פי הבנתם ושיקול דעתם של המורים , או לאפשר לקבוצה עצמה להחליט על דרך עבודתה . בתהליך העבודה הקבוצתי יכולים להיות גם תהליכים אישיים . ניתן לתרגם את המשימות ב"עוד מבט '' למטלות קבוצתיות בעלות אופי סדנאי . את תוצרי המטלות האישיות או הקבוצתיות ניתן להציג בפני הכיתה כולה . שיחות ודיונים לפני כל דיון כדאי להציג שאלה שתיצור עניין , שתציג נקודת מבט בלתי מוכרת ואולי אף מפתיעה ומסקרנת . שאלה טובה היא שאלה מורכבת , שכדי לענות עליה על התלמיד לאסוף את פרטי המידע שיש בידיו , לארגנם מחדש וליצור ידע חדש . כדי לענות על שאלות מורכבות נדרשים התלמידים להפעיל כמה מיומנויות , למשל : לזהות , לאסוף , למיין , להכליל , להסיק מסקנות ולהציג עמדה . על התמונות המלוות את הספר - קריאת התמונות חלק גדול מתמונות האמנות המשולבות בספר לקוחות מן האמנות הישראלית . חלק מן התמונות הן כרזות - חלקן מראשית המאה ה20- וחלקן מן התקופה שבסמוך להקמת המדינה . במקרים רבים יצירות האמנות הן פירוש חזותי לטקסט המקראי . כדאי להיעזר בניתוח היצירות שבכל פרק במדריך למורה ולהשתמש בתמונות כהזמנה לשיח פרשני . חלק מיצירות האמנות שבספר מלוות בשאלות מנחות לניתוח . השאלות המנחות מזמנות שיח העוסק בוויזואליות של הטקסט המקראי ובבחירות של האמן : איזו דמות למקם במרכזי באיזה גוון לצבוע את הסיטואציה ? באמצעות שאלות הפרשנות יוכל התלמיד להביע את דעתו ולגבש עמדה בנוגע לבחירותיו של האמן . העיסוק ביצירה האמנותית מאפשר נקודת מבט שונה , מעניינת ויצירתית על הסיפור . הוראה באמצעות הספר המקוון בי'כותר ספרי לימוד" מורה המלמד בכיתה מתוקשבת או בכיתה חכמה יוכל להשתמש במרחבי הרשת כדי להוסיף על הלימוד בכיתה , לגוונו ולהעשירו . המורה מוזמן להתחבר לקישורים השונים או לפתוח את ה"פתקיות" המציעות משימות שונות ושאלות מנחות הנוגעות לקישור . חלק מן הפתקיות מיועד לכלל ציבור הלומדים ; למורים ולתלמידים , וחלק מהן מיועד רק למורים ובהן מצויים הסברים מתוך המדריך למורה או עיונים מעמיקים המציעים הרחבה של הנושא הנלמד בכיתה . הבחירה בפתקיות השונות נתונה לשיקול דעתו של המורה . ניתן למצוא קישורים ופתקיות מסוגים שונים . כגון : . 1 קישורים לפרק במקראנט- בראש כל פרק יופיע קישור לפרק הנלמד בתוך "מאגר ספרות הקודש" באתר "מקראנט . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר