עמוד:8

פירוט אבני הדרך ומשמעותן שמות א : מבני יעקב לבני ישראל בשלב זה ההדגשה היא על השינוי המספרי - ממתי מעט לרבים מאוד י מבני יעקב - ל"עם בני ישראל . '' הגידול המספרי , השעבוד המחזיר אותם אל אמונתם באלוהים , המלך המצרי הרואה בהם עם - כל אלה מביאים עמם את ראשית התודעה של היותם עם , גם בעיני עצמם וגם בעיני האחרים . שמות ב : לידת משה ושמות ג-ד : בדרך אל המנהיגות חברה זקוקה למנהיגים . שתי אבני דרך אלה מדגישות עניינים הקשורים במנהיגים ובמנהיגות . השינוי המספרי והשינוי המדיני , שהביאו עמם את התודעה של עם השונה מסביבתו , יצרו מצב חברתי המחייב הצמחת מנהיג ומנהיגות שיתניעו ויובילו את מסע השינוי : יציאה ממצרים משעבוד לחירות . דרכו של משה אל המנהיגות מעלה את סוגיית האחריות החברתית והמעורבות הנדרשת ממנהיגים בפרט ומאנשים החיים בחברה בכלל . שמות ז-ח : מכות מצרים : כוחו של ה' יציאת בני ישראל ממצרים הייתה כרוכה בהכנעת המצרים - משעבדי ישראל . מכות מצרים גילו את כוחו של האל הן למצרים והן לבני ישראל . עבור המצרים - הפנמת כוחו של ה' באמצעות מכות מצרים הייתה הכרחית כדי לשחרר את בני ישראל . עבור בני ישראל - ההיכרות ההתחלתית עם כוחו של האל היא חלק מההיכרות עם האל שאתו יבואו בברית סיני . שמות יא-יב : יציאת מצרים יציאת מצרים היא אירוע מכונן בסיפור הלידה של עם ישראל . כבר בסיפור המקראי על התרחשותה , מעוצבת מסגרת הזיכרון שתאפשר , באמצעות חג הפסח , להעביר לדורות הבאים את זיכרון האירוע ואת משמעותו . באבן דרך זו נעסוק בדרך לשמר זיכרון לאומי . שמות יד-טו : קריעת ים סוף לאחר יציאת מצרים , כאשר נראה שהקשה מכול כבר מאחוריהם , מתעורר העם למציאות חיים חדשה רצופת קשיים ומשברים . תחושת הרוממות של היציאה מהשעבוד מתחלפת בתחושת ייאוש ופחד . השינוי והיציאה משעבוד לחירות , מביאים עמם פחדים קיומיים ומנטליים . עליהם להתגבר על המצרים הרודפים אחריהם . ההתמודדות הזאת , המסתיימת בקריעת ים סוף , מביאה את העם לשיא חדש ולשירת הים שבה ניתן ביטוי לרגשות התודה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר