עמוד:408

פעילויות סיכום : משפטים לא פועליים ( חובה : ( 4 , 2 . 1 מימרות ופתגמים הם סוג של טקסט זעיר . המימרות הבאות עוסקות בנושאים שונים . א . נתחו בכל משפט - נשוא ונושא . ב . נתחו את סוג המשפטים . ג . אם יש פסוקית ציינו את תפקידה . דאגה : דאגה - פחד האדם מעצמו . ( וילהלם שטקל ) דיבור : הלשון קולמוס הלב . ( רבנו בחיי ) דיבור : יפה שתיקה לחכמים . ( פסחים , qr ע"או הרגל : הרגל הופך לטבע . ( אובידיוס ) הצלחה : סוד ההצלחה הוא דבקות במטרה . ( בנימין דיישראלי ) חיים : מהות החיים היא התחדשות שאינה פוסקת . ( אידי ם » ו חבמה : פיקחות עדיין אינה חכמה . ( את יפידס ) חכמה : לכל אחד יש מחשבות הבל , אבל החכם אינו מבטאן . ( וילהלם בוש ) ? מתוך.- אדיר כהן , ספר הציטט > ת . . 2 הקטעים הבאים לקוחים מתוך מאמר עיוני " ) ישראל לקראת תור הזהב" מאת פרופ' זאב תדמור , ביחידה "טקסט עיוני , עמ' , ( 57 ומשום כך יש בהם לא מעט משפטים לא-פועליים . א . סמנו את הנשוא ואת הנושא בכל משפט . ב . נתחו את סוגו של כל משפט . ג . אם יש פסוקית משועבדת - ציינו את סוגה . . 1 צריך לאפשר לצעירי ישראל לקבל את החינוך ההנדסי-מדעי הטוב שבעולם . . 2 על-נזנת לעשות זאת , יש לאמץ מדיניות לאומית , המעדיפה בצורה ברורה ודוד-משמעית את החינוך וההכשרה של מהנדסים ומדענים . . 3 המשאבים המוענקים כיום לתחום זה , אינם מספיקים , ואנו מנסים להשלים את החסר בגיוס כספים פילנתרופי . . 4 אך אסור להשאיר את עתיד המדינה לרצונם הטוב של תורמים וידידים . . 5 זהו צורך לאומי שהמערכת הממשלתית חייבת לספק אותו , כי עתיד המדינה תלוי בכך . . 6 זאת ועוד - למדינת ישראל אין כיום מדיניות טכנולוגית ארוכת טווח , הבאה לטפח טכנולוגיות חדשניות לטווח הבינוני והארוך , שיתממשו במחצית הראשונה של המאה ה-ו . 7 . 2 אין לנו אוצרות טבע . . 8 אין לנו מרחב גיאוגרפי . . 9 איננו בעלי כושר תחרות בתעשיות המבוססות על כוח אדם זול . 0 ו . איננו יכולים לחיות רק מתיירות ואף לא משירותים . . 11 יש לנו רק דבר אחד שעליו נוכל להשתית את עתידנו והוא - ידע ויכולת אישית להפיכת ישראל למעצמה של תעשיות של מוצרים ותהליכים עתירות טכנולוגיה ומדע . . 12 תעשייה זאת מתאימה לאופי , לטמפרמנט וליכולת של המהנדס הישראלי . . 13 יש לנו עדיפות יחסית ברורה . . 14 יש לנו חלון הזדמנויות נדיר המאפשר לנו לפרוח , עלינו רק להבטיח שלא ניכשל במחדל נוסף . : . 3 א . נתחו כל משפט : סוגו ותפקיד כל מילה בו . ב . שחברו את כל הסטיקרים למשפט מקושר אחד ( אפשר לשחבר בצורות שונות . ( ג . בחרו סטיקר אחד , וכתבו טקסט שכנוע המוכיח את צדקתו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר