עמוד:380

. 15 לפניכם מילות יחס שונות , ופעלים המצריכים את מילות היחס הללו . א . כתבו משפטים לפעלים אלה , וסמנו בהם את מילות היחס המוצרכות . ב . הוסיפו לכל מילת יחס עוד פועל המצריך אותה . . 1 את - מחק את , לקח את . 2 ב - ... התבונן ב ,... נגע ב . 3 ... ל - ... התכוון ל ,... התקשר ל . 4 ... על - שמר על , סמך על . 5 מן - התרגש מ ,... צחק מ ... פעילויות בנושא : מושא או תיאור ? מושא ישיר ועקיף ( חובה : . 16 ( 16 בטקסט הפעלה יש מושאים רבים ותיאורים רבים , המנחים כיצד לעשות את הפעולה . בקטע הבא סומנו רוב משלימי הפועל . הבחינו בין המושאים לתיאורים . הוראות שימוש - קומקום חשמלי אם תקפיד על הוראות ההפעלה , תיהנה מהקומקום במשך שנים רבות . לפני השימוש הראשון , מלא את הקומקום במים עד סימון המקסימום . הרתח את המים , רוקן את הקומקום ושטוף . חזור על פעולה זו 3 פעמים . העמד את הבסיס המחבר על משטח יציב . מלא בקומקום מים מעל לגוף החימום , אד לא יותר מסימון הבמות המקסימלית . מקם היטב את הקומקום הנשלף על הבסיס . כתוצאה מכד החיבורים החשמליים יהיו מוכנים באופן אוטומטי . הקפד לסגור היטב את המכסה . חבר אל הקומקום את הכבל החשמלי היוצא מו הבסיס לזרם החשמל . כדי להרתיח את המים , לחץ על כפתור ההפעלה האדום שבידית הקומקום . ודא שמנורת הבקרה פועלת . כשהמים ירתחו , יופעל המפסק האוטומטי מעצמו . לאחר מספר שניות של רתיחה הוא ינתק את זרם החשמל , ומנורת הבקרה תכבה . ? מתיך : היחידה "טקסט הפעלה , " עמי , 96 . 17 א . שחברו את המושאים בטקסט ההפעלה בפעילות קודמת : והפכו אותם למילת יחס נטויה . ב . קראו את הטקסט עתה . האם ניתן להבינו ? מדוע ? ג . נתחו את התפקיד התחבירי של מילות היחס בקטע המשוחבר . מושא מושא דוגמה : אם תקפיד על הוראות ההפעלה - עליהן . . 18 א . סמנו בסיפור "פרה בבית קפה" ( בעמי ( 62 את כל הנשואים ואת כל משלימי הפועל . ב . בדקו אם המשלים מתאים להיות תיאור . סמנו מעל כל משלים את סוגו - תיאור או מושא . ג . בדקו כל מושא - סמנו לאיזה פועל הוא מתקשר - האם הוא מוצרך ( האם הוא משתתף הכרחי ?( ד . ציינו בכל מושא - ישיר או עקיף . . 19 א . כתבו טקסט הפעלה בן 5 שורות . למשל : הוראות לתיקון נקר ( פנצ ' ח באופניים , לקליעת צמה או להכנת חביתה . ב . האם בכתיבת ההוראות השתמשתם בתיאורים ? סמנו את כל משלימי הפועל בטקסט שכתבתם , והבחינו בין מושאים לבין תיאורים . פעילויות בנושא : פעיל וסביל ( חובה : ( 20 . 20 א . ציינו ליד כל משפט אם הוא פעיל או סביל . ב . הפכו את המשפטים מפעיל לסביל ולהפך . אפשר לשנות את סדר המילים במשפט . ג . סמנו את הפועל הסביל ואת הפועל הפעיל המקביל לו . ד . בדקו בכל משפט מהו הנשוא , מהו הנושא ואם יש מושא . טלפן אל ,... הביס ב ,... האזין ל ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר