עמוד:375

ד 9 , פעיל וסביל התבוננו בצמדי המשפטים : פעיל סביל הקבלן בנה את הבניין הגבוה . הבניין הגבוה נבנה על ידי הקבלן . גילי שלח את המסמך בדואר אלקטרוני . המסמך נשלח על ידי גילי בדואר אלקטרוני בשני זוגות המשפטים האלה - פעיל וסביל - הוחלפו התפקידים בין הנושא לבין המושא : במשפט הפעיל מתמקדים במי שעושה את הפעולה , ולכן הוא ממלא את תפקיד הנושא , ואילו במשפט הסביל מתמקדים דווקא במשתתף האחר ( מקבל הפעולה , ( ולכן כאן הוא מתפקד כנושא : לפעמים השינוי בהתמקדות גורם לכך , שבמשפט הסביל מוותרים בכלל על עושה הפעולה . דוגמות : המכתב נשלח . השער ננעל . המחירים הורדו . המפעל הושבת . האם פירוש הדבר הוא שאין משתתף ששלח את המכתב , שהוריד את המחירים או שהשבית את המפעל ? ודאי שיש , אלא שאין הוא מצוי במוקד התעניינותו של מי שהביע את המשפטים הסבילים האלה . בדרך כלל , רק משפטים שיש בהם מושא ישיר , ניתן להפוך לסבילים . כדי לא להתבלבל בין הנושא למושא במשפטים כאלה , רצוי לזכור שלפני הנושא אין מילת יחס , ואילו לפני מושא - יש ( או שניתן להוסיפה . ( ד 10 . פסוקיות מושא והמקור כמושא בראשן של פסוקיות מושא ( כמו בראשן של פסוקיות אחרות ) עומדות מילות שעבוד ( ש ,... כי ( ... או מילות שאלה . ראובן חשב שהבחינה תתקיים מחר . שכנעתי אותו שיגיש את מועמדותו לתפקיד . גילה שאלה אותי מתי יתחיל המופע . בדיבור עקיף יש מילת שעבוד לפני הפסוקית , כמו : גילה אמרה שהיא הולכת לקולנוע , אך כשפסוקית המושא מוסרת דיבור ישיר ( ציטוט , ( אין בראשה כל מילת שעבוד . למשל : גילה אמרה : "אני הולכת לקולנוע . " פסוקיות מושא מבטאות תוכן - תוכן שחושבים עליו או שמעבירים אותו לאחר , ולכן הן מתקשרות בדרך כלל לפעלים , המביעים חשיבה , רצון או דיבור , כגון חשב ש ,.. הרהר ש ,.. רצה ש ,... ביקש ש ,... אמר ש ,.. סיפר ש ,.. ציין ש ,.. הדגיש ש ,.. מסר ש ,.. שכנע ש ,... גילה ש ,.. ועוד . סביל בסקסט עיוני , ראו עמי . 51 פועלי אמירה , ראו עמי . 75 : ור ישיר ודיבור עקיף , ראו עמי . 76 משפס סביל מתמקד במקבל הפעולה משפ 0 פעיל מתמקד בעושה הפעולה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר