עמוד:312

. 8 פרסומות עושות שימוש רב בדמיון צלילי בין מילים . נתחו את המילים המודגשות ( שורש ותבנית . ( מה דומה ומה שונה ? . 9 העתיקו ונתחו שורש ובניין בכל המילים הדומות בצליל . ממה נובע הדמיון ? . 10 קראו את משחקי הלשון "מס פרודקשן" ( בעמי ( 309 ונתחו את הצורות : מעלים / מעלים , אל תקני . . 11 הדמיון בין הגזרות ל"י-ל"א גרם לאנלוגיה ביניהן . יש צורות מגזרת ל"י ה"מתחפשות" לל"א ולהפך . א . מצאו את השורשים במילים המודגשות . ב . באילו צורות חלה אנלוגיה לגזרה אחרת ? דוגמה : חצוי - ח'צ ' י . ' אין אנלוגיה . רגשות חצויים , עד גמר המלאי , מלוי דוח , השואת מחירים , שביתת כגאים , כסוי ראש , גבאי בית הכנסת , כלנית מצויה , העןךאת גזר הדין , תנאים טובים , המצאת המאה , הרצאת פתיחה , בטוי לרגשות , צבעי הסואה , ' TT : - יפוי ? כוח , את רשאית T ללכת . . 12 קראו את הסיפור "אל תירה " ! ( עמ' . ( 309 מה הייתה הטעות של המפקד ? ממה היא נובעת ? מה הסיפור מלמד על הדמיון בין גזרות ל"י / ל"א ? . 13 תיקונצ'יק - דמיון ל"י / ל"א בחרו את הצורה הנכונה ונמקו את בחירתכם . . 1 עכשיו נראה / נראה לי שטעיתי . . 2 האם מלית / מילאת את הטופס ? . 3 יצאתי מדוכה / מדוכא T / מדוכא מהסרט . A הוא קינא / קינא בי . . 5 מי צריך למלא / למלות מים ? . 6 אין סיבה לק 3 א / ללןנאות / ללןנות בהם . . 7 הוא גילה / גילה לי הכול . . 8 הבשר מוקפא / מוקפא במקרר . . 14 מסדר זיהוי ל"י 0 / י 1 " כדי להבחין בין גזרת ל"י לגזרת פי '' ו , מקלפים את צורני הנטייה , את התוספות ואת הגיי התבנית . אם נותרו רק 2 עיצורי שורש ואות נחה לפניהם - זו גזרת פי '' ו , אם יש אות נחה אחרי 2 עיצורי השורש - הגזרה היא ל"י ( או ל"א . ( א . מצאו את השורשים במילים המודגשות בצירופים הבאים . ב . הוסיפו לכל מילה - מילה או שתיים מאותו השורש . דוגמה : השוינו - שורש ש'ו'י , ' שוה , שןיון . צירופים : השוינו מחירים , בעל נסיון רב ; הובלות חינם , תגלית השנה , מחלות מדבקות , נעשית מנהל , ? נופיע בציבור , זוהי התחזות , ! ברז ^ תיה , נלקח ב ^ בי , לנקות את הראש , היא התנסתה בחוויה , החזאי הודיע , ; הכניסה מובנית בתשלום , טעות חוזרת ונבנית , נולדו תאומים , תצפית ימית , נלןיון יסודי , השתטינו לגמרי , יואילו לבוא , לא אבדה תקותנו , העלאת הרמה , הורדת הדרישות . ? מתיל : חי ר"כמן , עברית עלי ^> ? מתוך : ח' רייכמן , עברית עליזה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר