עמוד:291

ב 2 . התופעה והסברה בוודאי זיהיתם בפעילות את המילים , שאחד מעיצורי השורש נעלם בהן . ניתן לשער מהו העיצור החסר לפי קרבת המשמעות בין המילים : בחלק מהן השורש הופיע בשלמותו ובאחרות - לא . אם מיינתם את השורשים לפי העיצור שנעלם ולפי מיקומו בשורש , הגעתם ודאי לשתי קבוצות : גזרת חסרי פ"נ - בגזרה זאת העיצור שנעלם הוא נ , ' והוא העיצור הראשון של השורש ( פי הפועל , ( כמו במילים : מ ^ בת ( נ'ג'ב , ( ' מתנה ( נ'ת'נ , ( ' הגיעו , מגע ( נ'ג'ע , ( ' מפלת ( נ'פ'ל , ( ' וכן במילים : יבל ( נ'ב'ל , ( ' הגיש ( נ'ג'ש , ( ' מגש ( נ'ג'ש , ( ' הבע : ה ( נ'ב'ע . ( ' קבוצה זאת היא הגדולה בין שתי הקבוצות . גזרת חסרי פי '' צ - העיצור שנעלם הוא י , ' ואף הוא העיצור הראשון של השורש ( פ' הפועל . ( ה-י' הקיימת במילה התעצבו , נעלמת במילה מצב . בקבוצת שורשים זאת העיצור השני בשורש הוא צ , ' כמו במילים : מצב , הצבה ( י ' צ ' ב , ( הציג ( י ' צ ' ג , ( אצר ( י'צ'ר , ( הצתה ( י'צ ' ת , ( נציע ( י'צ ' ע ( ' ועוד . זוהי קבוצה קטנה של השורשים : י'צ ' ב , ' י'צ ' ג , ' י'צ ' ר , ' י'צ ' ת , ' י'צ ' ע , ' י'צ ' ק . ' שתי הקבוצות ( פ"נ ופי '' צ ) דומות , והן נבדלות רק בעיצור הנעלם : נ ' או י . ' בכל המקרים האלה העיצור שנעלם הוא אחד משני עיצורים שכנים , שאין ביניהם כל תנועה . במקום העיצור שנעלם מופיע מכפל המסומן בדגש חזק , שהוא דגש משלים . המכפל התקבל כתוצאה מהידמות מלאה בין עיצורים שונים : * מנפ ' לת - העיצור נ' הוא עיצור חלש של השורש , מידמה לעיצור השני של השורש ( פ , ( ' כי הם עיצורים שכנים , אין ביניהם תנועה . כך מתקבל המכפל : * מפפל ! ת , ואחרי ההתלכדות הוא מסומן בדגש חזק : מפלת . * מיצב - העיצור י ' - אף הוא עיצור חלש . כאן - הוא מידמה לצ : ' הם עיצורים שכנים , אין ביניהם תנועה , וכך מתקבל מכפל : * הצצתה , והוא מסומן בדגש חזק : הצתה . קל להבין את התהליך כשמשווים את המילים לצורות מקבילות מגזרת השלמים . שימו לב למה שנשאר מן השורש בגזרות פ"נ , פי"צ . ב 3 פרישת התופעה ההיעלמות מתרחשת רק בתנאים המתאימים : בשתי הגזרות פ' הפועל ( נ' או י ( ' מידמה , כאשר בינה לבין העיצור שאחריה אין כל תנועה , כלומר כשנוצר מצב של עיצורים שכנים . דוגמות בפועל : בניין קל - תפל , אגש , גע ; בניין נפעל - נגשרני , נשא , נתז ; בניין הפעיל בכל הצורות - הכךתי , 2 זיל , הגד ;! בניין הופעל בכל הצורות - הפלתי , מבע , יצע . דוגמות בשם : הבעה , הגךה , הצץה ( הקטלה ;( מגבת , מצגת , מצקת ( מקט ^ ת ;( מפל , מבט , מצב ( מקטל . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר