עמוד:253

פעילויות בנושא : הטעמה ( חובה : , 7 , 5 ו . 5 ( 1 חזרו לקטע "פנאי" בפעילות 12 ( עמ' . ( 247 א . סמנו את ההטעמה בכל המילים . כמה מילים מוטעמות במלעיל ? ב . ספרו כמה מילים מוטעמות במלרע ? ג . מה המסקנה - מהו הטעם הרווח בעברית ? . 6 בשירה מוקפדת הטעם הוא חלק מהחרוז המדויק , ובדרך כלל לא יחרזו מילים , כגון : צלחת / אחת . גם בשיר ההומוריסטי "יו יה" ( עמ' , ( 145 מקפידים על כך . סמנו בשיר את הטעם רק במילים החורזות . האם יש התאמה בהטעמה ? . 7 דו-משמעות - הטעמה עשויה להבחין בין משמעויות שונות של מילים שנראות זהות . א . סמנו את הטעם במילים המודגשות . ב . מה ההבדל במשמעות של מילים אלה ? כתבו בקיצור את ההבדל במשמעות של כל זוג או ציינו את חלק הדיבור . . 1 מי שהואשם בדרישת כופר , כופר באשמה . . 2 הצוות נחל הצלחה בטיהור מי הנחל . . 3 התוקף טוען בכל תוקף שהוא הקורבן . . 4 הילדים צפו בקורות העץ , שצפו על פני הנהר . . 5 המטיילים התו שהודו היא ארץ מרתקת ומזעזעת כאחת . . 6 הזחל של טוואי המשי זחל על עלי התות . . 7 הנער נבהל מהחמור שנער . . 8 המאמן רצה לבחור את זאת שרצה אתמול הכי מהר . . 9 מלכת אנגלייה היא אנגלייה כמו יתר תושבי ארצה . . 10 הנחליאלי חורף בארצנו בעונת החורף . . 11 באוסף שלי תמצאו אבנים שאני אוסף מכל העולם . . 12 יעקב ועשיו כרעו ברך ויצחק ברך אותם . . 13 דוד המלך תואר במקרא כבעל תואר והדר . . 8 חברו צירופי מילים , שיבחינו בין הזוגות הבאים : א . ערב - ערב , קרב - קרב , שמי - שמי , מיני - מיני , יונים - יונים , הורה - הורה , שבו - שבו , צפה - צפה , - רעש - - רעש ,- רצה - TT רצה . T ב . האם זוגות אלה יכולים להיות חרוזים מדויקים בשיר ? . 9 הסופר אפרים קישון נתן פעם עצה להיחלצות משוטר תנועה : " עם התקרב השוטר , שלוף עט ופנקס ורשום משהו . אדם שרושם עושה רושם © '' . כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם . מה ההבדל בין רושם ראשון לשני בטעם ובחלק הדיבור ? . 10 פעילויות נוספות בנושא הברה והטעמה תמצאו ביחידה "שיר , " פעילות הכנה ( עמ' ( 139 ופעילויות 6 , 5 ( עמ' . ( 144

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר